גסטרואנטרולוגיה

תוצאות מבטיחות לביופסיה נוזלית לאבחנה של סרטן לבלב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research)

בדיקת ביופסיה נוזלית המשלבת חותמת מיקרו-רנ”א וסמן ידוע היטב לסרטן לבלב הדגימה דיוק של 97% לזיהוי אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב בשלב I/II, הסוג הנפוץ ביותר של סרטן לבלב, כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research.

החוקרים פיתחו חומת לזיהוי סרטן לבלב המבוססת על מיקרו-רנ”א המזוהה באקסום מתאי סרטן וסמנים דנ”א ללא-תאים המצוי בזרם הדם של חולים עם המחלה הממארת.

בתחילת הדרך הם בחנו דגימות דם לזיהוי חותמת במדגם אימון של 252 חולים ביפן, כ-60% מהם עם סרטן לבלב והיתר היו ביקורות בריאות. לאחר מכן, הושלמה הערכה של הבדיקה במדגמי ולידציה שכלל 400 משתתפים, מחצית עם סרטן לבלב ומחצית ביקורות, בסין ובדרום קוריאה.

הן במדגם הראשוני והן במדגם הוולידציה, בדיקת מיקרו-רנ”א הדגימה דיוק של כ-90% לזיהוי סרטן לבלב בשלב I/II, כבר בשלב זה הושג דיוק הרבה יותר גבוה משל הבדיקות הזמינות מסחרית כיום. במדגם ולידציה נוסף בארצות הברית עם 139 חולים עם סרטן לבלב ו-193 ביקורות משישה מרכזים ברחבי המדינה, החוקרים מצאו כי הוספת סמן CA-19-9, סמן ידוע של סרטן לבלב, שיפרה את הדיוק של הבדיקה ל-97%.

תוצאות הבדיקה היו דומות בין אם הגידול היה ממוקם בראש הלבלב או בזנב לבלב.

מאחר וסרטן לבלב הינה ממאירות יחסית לא-נפוצה, החוקרים לא מצפים כי הבדיקה תשמש כבדיקות סקר כלליות אלא תשמש כבדיקת סקר של מטופלים בסיכון גבוה, דוגמת חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2, היסטוריה משפחתית של סרטן לבלב, או מוטציות גנטיות עם נטייה לסיכון מוגבר לסרטן לבלב.

החוקרים מתכננים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את התוצאות וכן לבחון אם הבדיקה יכולה להבחין בין ציסטות לבלב שפירות ובין נגעים אחרים העלולים להפוך לממאירים. מטרתם הינה לזהות את הסימנים המוקדמים ביותר האפשריים לזיהוי המחלה ולהגיע לאפשרות אבחנה לפני הופעת ביטויים קליניים של המחלה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה