גסטרואנטרולוגיה

צריכת עגבניות עשויה לסייע במניעה ואיזון יתר לחץ דם (Eur J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לצריכת עגבניות, כולל מוצרים מבוססי-עגבניות, תועלת במניעה ואיזון יתר לחץ דם, כאשר צריכה רבה של עגבניות הפחיתה את הסיכון ליתר לחץ דם וצריכה מתונה הפחיתה את לחץ הדם, בפרט בחולים עם יתר לחץ דם בדרגה 1.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו על תוצאות סותרות אודות ההשפעות של צריכת עגבניות על לחץ הדם ויש נתונים מוגבלים ממחקרים אפידמיולוגיים. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין צריכת עגבניות ובין לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ואת הסיכון ליתר לחץ דם במחקר פרוספקטיבי של קשישים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

המחקר נערך כחלק מתכנית PREDIMED (או Prevención con Dieta Mediterránea) הכולל 7,056 משתתפים (82.5% עם יתר לחץ דם). צריכת עגבניות נקבעה באמצעות שאלוני תזונה תקפים וסווגה לארבע קטגוריות: נמוכה (פחות מ-44 גרם), בינונית (44-82 גרם), בינונית-גבוהה (82-110 גרם), או גבוהה (מעל 110 גרם).

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין לחץ דם ובין צריכת עגבניות וכן לקביעת הסיכון ליתר לחץ דם ב-1,097 משתתפים ללא יתר לחץ דם.

מהנתונים עולה קשר הפוך בין צריכת עגבניות ובין לחץ דם דיאסטולי בהשוואת צריכת עגבניות בינונית אל מול צריכה נמוכה (הבדל של 0.65 מ”מ כספית, רווח בר-סמך 95% של 1.20- עד 0.10- מ”מ כספית). קשר הפוך משמעותי בין צריכת עגבניות ובין מדדי לחץ דם תועד בחולים עם יתר לחץ דם בדרגה 1 עם צריכת עגבניות מתונה.

הסיכון ליתר לחץ דם פחת עם צריכת עגבניות בהיקף של מעל 110 גרם ביום, כאשר בהשוואה לצריכה נמוכה של עגבניות, צריכה רבה של עגבניות לוותה בסיכון נמוך ב-36% להתפתחות יתר לחץ דם (יחס סיכון של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על תועלת לצריכת עגבניות ומוצרים המבוססים על עגבניות במניעה ואיזון יתר לחץ דם.

Eur J Prev Cardiol, Nov 24, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה