גסטרואנטרולוגיה

גורמי סיכון לסרטן מעי גס ורקטום אינם משפיעים על הערך המנבא של בדיקת צואה (J Clin Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הערך המנבא של בדיקת דנ”א בצואה אינו מושפע מנוכחות גורמי סיכון לסרטן מעי גס ורקטום, עדות לכך שניתן להתבסס על בדיקה זו במטופלים בסיכון גבוה למחלה הממארת.

החוקרים השלימו סקירה רשומות רפואיות במרכז יחיד של כלל ההפניות לבדיקת דנ”א בצואה חיובית בין השני 2017 עד 2021 וחישבו את שיעורי זיהוי נגעים במעי גס ורקטום במטופלים עם וללא גורמי סיכון לממאירות מעי גס.

מבין 1,297 הפניות לבדיקת צואה חיוביות, 1,176 מטופלים (91%) השלימו קולונוסקופיה אבחנתית. ב-27% מבדיקות הקולונוסקופיה לא תועדו נגעים במעי גס ורקטום (תוצאה חיובית-שגויה של בדיקת דנ”א בצואה).

נגעים במעי גס ורקטום זוהו ב-73% מהמקרים, כאשר מספר אדנומות במעי גס ורקטום תוארו ב-34% מהמקרים, פוליפים משוננים זוהו ב-23% מהמקרים, נגעים מתקדמים במעי גס ורקטום זוהו בשליש מהמקרים וסרטן מעי גס ורקטום זוהה ב-2.5% מהמקרים.

ב-19% מהמטופלים עם בדיקת צואה חיובית תועד לפחות גורם סיכון אחד לסרטן מעי גס ורקטום. נוכחות גורמי סיכון למחלה הממארת לא השפיעה על הערך המנבא החיובית של בדיקת דנ”א בצואה לזיהוי הממאירות.

החוקרים כותבים כי בדיקת דנ”א בצואה חיובית מנבאת סיכוי גבוה לזיהוי נגעים במעי גס ורקטום גם במטופלים עם היסטוריה של פוליפים במעי הגס ו/או סיפור משפחתי של סרטן מעי גס ורקטום. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים נוספים על-מנת לאשר את ממצאי המחקר הנוכחי .

J Clin Gastroenterol, June 27, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה