גסטרואנטרולוגיה

צריכת אגוזים קבועה עשוי להאט הידרדרות קוגניטיבית (Am J Clin Nutr)

צריכת אגוזים תדירה לוותה בהידרדרות איטית יותר בתפקוד הקוגניטיבי בקרב קשישים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. ממצאי המחקר הצביעו על קשר מנה-תגובה בין צריכת אגוזים ובין ההגנה על התפקוד הקוגניטיבי, כאשר צריכת אגוזים גדולה יותר לוותה בהשפעה מגנה משמעותית יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מזונות עתירי חומרי תזונה עם מרכיבים המגנים על מערכת העצבים, דוגמת בוטנים ואגוזים, עשויים להשפיע לטובה על התפקוד הקוגניטיבי, אך העדויות בנושא מעטות ולא עקביות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן פרוספקטיבי את הקשר בין צריכת אגוזים ובין השינויים לאורך שנתיים בתפקוד הקוגניטיבי בקשישים בסיכון להידרדרות קוגניטיבית.

מדגם המחקר כלל 6,630 משתתפים בגילאי 55-75 שנים (גיל ממוצע של 65 שנים) עם עודף-משקל/השמנת-יתר ותסמונת מטבולית, אשר השלימו שאלוני תזונה וסדרת מבחנים נוירו-פסיכולוגיים בתחילת המחקר ולאחר שנתיים. מדד קוגניטיבי משוקלל שימש להערכת התפקוד הגלובאלי, הכללי, יכולת קשב ותפקוד ניהולי. צריכת אגוזים סווגה כדלקמן: פחות ממנה שבועית, 1-3 מנות שבועיות, 3-7 מנות שבועיות, או 7 מנות שבועיות ומעלה (מנה אחת = 30 גרם).

ממצאי המחקר הצביעו על קשר חיובי בין צריכת אגוזים ובין השינוי לאורך שנתיים בתפקוד הקוגניטיבי הכללי (p<0.001). בהשוואה למשתתפים שצרכו פחות ממנה שבועית של אגוזים, באלו שצרכו 3-7 מנות בשבוע או 7 מנות שבועיות ומעלה, תועדו שינויים חיוביים יותר בתפקוד הקוגניטיבי הכללי.  ממצאי המחקר מעידים על קשר מנה-תגובה אפשרי בין צריכת אגוזים ובין הגנה על תפקוד קוגניטיבי.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בתחומים קוגניטיביים אחרים שנבחנו במחקר במודלים שכלל תקנון למשתנים רבים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת אגוזים תדירה מלווה בהאטת הידרדרות קוגניטיבית בקרב קשישים בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית.

Am J Clin Nutr, June 1, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה