גסטרואנטרולוגיה

האם טיפול באספירין עשוי להפחית את הסיכון לסרטן שד? (Eur J Surg Oncol)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת European Journal of Surgical Oncology עולה כי טיפול באספירין מלווה בסיכון מופחת לסרטן שד, כאשר התוצאות היו טובות יותר במקרים בהם הנשים נטלו למעלה משש טבליות בשבוע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד הינו הגידול הממאיר הנפוץ ביותר בנשים. ההשפעה המגנה של אספירין מפני סרטן שד תוארה במספר מחקרים קודמים, אך מטה-אנליזה קודמת הצביעה על תוצאות סותרות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין טיפול באספירין ובין הסיכון לסרטן שד ולקבוע אם קיים קשר מנה-תגובה בין הטיפול באספירין והסיכון לממאירות.

הסקירה כללה מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית בשני העשורים האחרונים. כאשר החיפוש בספרות הוביל לזיהוי 28 מחקרי עוקבה שדיווחו על היארעות סרטן שד לאורך מעקב של 4.4-32 שנים.

בהשוואה לנשים שלא טופלו באספירין, בקרב מטופלות באספירין תועד סיכון נמוך ב-9% לסרטן שד (יחס סיכון של 0.91, p=-0.002). לא תועד קשר ברור בין מינון אספירין ובין הסיכון לסרטן שד (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.04) או משך הטיפול (יחס סיכון של 0.86, רווח בר-סמך 95% של 0.71-1.03). עם זאת, החוקרים זיהו קשר בין תדירות הטיפול באספירין ובין הסיכון לסרטן שד (יחס סיכון של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.82-0.98).

ממצאי המחקר מצביעים על ירידה בסיכון לגידולים חיוביים לקולטנים להורמונים (יחס סיכון של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.86-0.96), אך לא זוהתה השפעה מגנה של הטיפול באספירין כנגד גידולים שליליים לקולטנים לאסטרוגן (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על השפעה מגנה אפשרית של אספירין כנגד סרטן שד, בפרט עם נטילה של למעלה משש טבליות בשבוע. טיפול באספירין לווה בירידה משמעותית בסיכון לסרטן שד בנשים עם גידולים חיוביים לקולטנים לאסטרוגן, בהשוואה לסרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים.

Eur J Surg Oncol. 2023 Jun 7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה