גסטרואנטרולוגיה

הערכת החסרונות והיתרונות של חומרים למניעת הדבקויות לאחר ניתוחי בטן (Lancet)

בכתב העת Lancet פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חומרים למניעת הדבקויות, בפרט Oxidized Regenerated Cellulose ו-Hyaluronate Carboxymethylcellulose עשויים לסייע במניעת סיבוכים של הדבקויות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התפתחות הדבקויות לאחר ניתוח פריטונאלי מעלה את שיעורי התחלואה. לעיתים רחוקות, נעשה שימוש בחומרים למניעת הדבקויות, למרות שאלו עשויים להפחית את חומרת ההדבקויות הנוצרות. במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את היתרונות והנזקים של ארבעה חומרים למניעת הדבקויות, שאושרו לשימוש קליני.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה, לאחר חיפוש במאגרי PubMed, CENTRAL ו-Embase, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת השימוש ב-Oxidized Regenerated Cellulose, Hyaluronate Carboxymethylcellulose, Icodextrin או Polyethylene Glycol בניתוח בטן. שני חוקרים בחנו באופן בלתי-תלוי את הדיווחים ואספו את הנתונים. הם השוו את  השימוש בחומרים למניעת הידבקויות אל מול העדר שימוש בחומרים אלו, להערכת תשע תוצאות, שדורגו לפי חשיבות קלינית. התוצא העיקרי היה ניתוח חוזר עקב חסימת מעי דק על-רקע הדבקויות.

החיפוש העלה 1,840 תוצאות, מהם 28 מחקרים שנכללו במטה-אנליזה (5,191 משתתפים). אין נתונים ממחקרים אודות ההשפעה של Oxidized Regenerated Cellulose או Polyethylene Glycol על שיעור ניתוחים חוזרים עקב חסימת מעי דק על-רקע הדבקות. Oxidized Regenerated Cellulose הפחית את שיעורי ההיארעות של הדבקויות (סיכון יחסי של 0.51). יש עדויות לפיהן Hyaluronate Carboxymethylcellulose הפחית את ההיארעות של ניתוחים חוזרים בשל חסימת מעי דק על-רקע הדבקויות (סיכון יחסי של 0.49). באשר ל-Icodextrin, שיעור הניתוחים החוזרים עקב חסימת מעי דק על-רקע הדבקויות לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות (יחס סיכון של 0.33).

החוקרים לא זיהו תופעות לוואי חמורות בעקבות השימוש בחומרים השונים.

מהנתונים עולה כי Oxidized Regenerated Cellulose ו-Hyaluronate Carboxymethylcellulose עשויים להפחית בבטחה את הסיבוכים הקליניים של הידבקויות.

The Lancet, Early Online Publication, 27 September 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה