גסטרואנטרולוגיה

תרופות ביולוגיות משפרות את התפקוד הגופני של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

תרופות ביולוגיות עשויות להיות יעילות יותר מתרופות לא-ביולוגיות בשיפור התפקוד הגופני של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת Rheumatology.

ב-35 מחקרים עם סך כולל של 8,733 חולים מטופלים ו-4,664 ביקורות, תרופות ביולוגיות הביאו לשיפור משמעותי במדדי HAQ (Health Assessment Questionnaire), בהשוואה לתרופות לא-ביולוגיות.

לדברי החוקרים, שיקולי כלכלת בריאות הפכו לשיקולים מרכזיים בכל כלכלות הבריאות כיום. עם זאת, הסקירה הנוכחית מאשרת כי המצב התפקודי של החולים עם דלקת מפרקים שגרונית נשמר טוב יותר עם טיפול בתרופות ביולוגיות, בהשוואה לטיפול בתרופות אחרות, ממצאים המצדיקים את השימוש בתכשירים אלו.

בהשוואה לתרופות לא-ביולוגיות, עם תרופות ביולוגיות תועד הבדל ממוצע מתוקנן (SMD או Standardized Mean Difference) של 0.44 בשאלוני HAQ. מכאן עולה שינוי של 0.28 במדד, המעיד כי בלמעלה ממחצית מהחולים חל שיפור של מעל הבדל בעל משמעות קלינית מינימאלית של 0.22.

הסקירה גם הפרידה את ממצאי המחקר לשתי קבוצות: אלו מחולים שמעולם לא נטלו תרופות אנטי-ריאומטיות ואלו שלא הגיבו היטב לתרופות אלו.

תרופות ביולוגיות הביאו לשיפור טוב יותר בתפקוד הגופני, לפי מדדי HAQ, בשתי הקבוצות.

בחולים שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם ב-DMARD (Disease Modifying Anti-Rheumatic Drugs), Etanercept ו-Rituximab היו היעילים ביותר. עם Etanercept חושב הבדל ממוצע מתוקנן של 0.43 בשאלון HAQ ועם Rituximab חושב הבדל של 0.37. לטיפול ב-Golimumab הייתה ההשפעה הקטנה ביותר (0.15).

Etanercept ו-Rituximab הביאו גם לתוצאות הטובות ביותר בחולים שלא הגיבו היטב לטיפול תרופתי, עם הבדל ממוצע מתוקנן של 0.59 ו-0.58, בהתאמה.

ממצאי המחקר מעידים על מקומו של הטיפול הביולוגי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Rheumatology 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה