גסטרואנטרולוגיה

ההשפעה של צריכת קפאין ואלכוהול על פיברוזיס כבדי (Liver International)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Liver International עולה כי צריכת קפאין אינה משפיעה על נוקשות הכבד בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (Hepatitis B Virus) וכי מרבית החולים הללו אינם נוהגים לשתות אלכוהול בכמות מופרזת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עד כה לא ברור מהי ההשפעה של צריכת קפאין בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV והאינטראקציה עם צריכת אלכוהול. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את טיב הקשר בין קפאין ואלכוהול והפיברוזיס הכבדי בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV.

מדגם המחקר כלל חולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV, שעברו בדיקות בין השנים 2006-2008. פיברוזיס מתקדם הוגדר בנוכחות נוקשות כבדית של מעל 9 kPa בחולים עם רמות ALT תקינות או מעל 12 kPa באלו עם רמות ALT מוגברות. צריכת קפאין ואלכוהול תועדה באמצעות שאלון מתוקנן. צריכת אלכוהול מופרזת הוגדרה כסף של 30 גרם ליום בגברים ו-20 גרם ליום בנשים.

נוקשות הכבד הממוצעת בקרב 1,045 המשתתפים שהשלימו את השאלונים עמדה על 8.3 kPa. 216 משתתפים (20.7%) אובחנו עם פיברוזיס מתקדם. 95 משתתפים (19%) ששתו כוס קפה אחת, או יותר, אובחנו עם פיברוזיס מתקדם, זאת בהשוואה ל-121 (22.2%) מהמשיבים ששתו פחות מכוס קפה אחת (p=0.21). החוקרים מדווחים על קורלציה בין כמות צריכת הקפאין וכמות צריכת האלכוהול (p<0.001). למרות ש-231 משתתפים (22.1%) דיווחו על צריכת אלכוהול, רק 11 (1%) שתו אלכוהול בכמות מופרזת.

שכיחות פיברוזיס מתקדם במשתתפים עם צריכת אלכוהול קלה עד מתונה (26, 18.8%) הייתה דומה לשכיחות בקרב אלו שלא שתו אלכוהול (190, 21%) (p=0.57).

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת קפאין אינה משפיעה על נוקשות הכבד בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV. אלו השותים קפאין באופן קבוע, נוהגים לשתות אלכוהול. מרבית החולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV אינם צורכים אלכוהול יתר על המידה. שכיחות פיברוזיס מתקדם בקרב אלו השותים אלכוהול בכמות קטנה עד בינונית הייתה נמוכה באוכלוסיה זו.

Liver International. 2011;31(7):1047-1053

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה