גסטרואנטרולוגיה

השתלת כבד מוקדמת מפחיתה שיעורי תמותה עקב דלקת כבד על-רקע אלכוהול (N Engl J Med)

השתלת כבד מוקדמת מביאה לשיפור שיעורי ההישרדות כאשר חולים עם דלקת כבד על-רקע אלכוהול (Alcoholic Hepatitis) אינם מגיבים לטיפול תרופתי, כך עולה ממחקר צרפתי שפורסם ב-New England Journal of Medicine.

המאמר מעלה שאלות בנוגע לנוהל המקובל כיום, לפיו דרושה תקופת גמילה בת שישה חודשים בטרם ניתן לצרף חולים אלו לרשימת ההמתנה להשתלה. לחולים רבים אין זמן זה. כ-40% מהחולים אינם מגיבים לטיפול קונבנציונאלי, ושיעורי ההישרדות שלהם לאחר שישה חודשים נעים סביב 30%.

במסגרת המחקר, כל המתנדבים התבקשו להבטיח כי לא ישתו עוד אלכוהול לעולם, והיה עליהם לעבור תהליך סקירה קפדני. בין הקריטריונים הרפואיים נכללו חוסר-תגובה לטיפול תרופתי, דלקת כבד חמורה על-רקע אלכוהול כאירוע דה-קומפנסציה הראשון, והעדר הפרעות חמורות או פסיכיאטריות מקבילות. בנוסף, רק חולים שבני משפחתם ביקשו לתמוך בהם, ורצו בכל מאודם שהחולה יחלים ממחלתו, נכללו בתכנית.

בסופו של דבר, מדגם המחקר כלל 26 חולים, המהווים פחות מ-2% מהחולים שאושפזו בשל אירוע של דלקת כבד חמורה על-רקע אלכוהול. ההחלטה לצרף חולה לרשימת ההשתלות התקבלה לאחר חציון של 13 ימים מהעדר התגובה לטיפול תרופתי. מדד MELD (Model for End-stage Liver Disease) עמד על 34 (חציון).

שיעורי ההישרדות המצטברים לאחר שישה חודשים בקרב 26 החולים שעברו השתלה מקדמת, עמדו על 77%, זאת בהשוואה ל-23% בקרב 69 הביקורות התואמות שגם לא הגיבו לטיפול התרופתי (p<0.001). 90% ממקרי התמותה בקבוצת הביקורת אירעו במהלך החודשיים הראשונים לאחר שהחולים הפסיקו להגיב לטיפול.

לאחר שנתיים של מעקב, שיעורי ההישרדות עמדו על 71% עם כבד חדש, לעומת 23% ללא השתלת כבד (p<0.001).

מניתוח רב משתנים, תוך תקנון למרכז ההשתלות ולמדד MELD, עולה כי עם כבד חדש סיכויי ההישרדות של חולים לאחר שנתיים היו גבוהים פי שש.

לציין, במאמר נוסף שפורסם באותה מהדורה של כתב העת, קבעו חוקרים כי שילוב סטרואידים עם N-Acetylcysteine אינו מאריך את ההישרדות של חולים עם דלקת כבד חדה על-רקע אלכוהול. גם מחקר זה נערך בצרפת, והחוקרים מצאו כי לאחר שישה חודשים, 27% מבין 85 המתנדבים שטופלו ב-Prednisolone עם N-Acetylcysteine הלכו לעולמם, בהשוואה ל-38% מבין 89 החולים שטופלו ב-Prednisolone בלבד (P=0.07). ההבדל המשמעותי היחיד בהישרדות זוהה חודש לאחר הטיפול, עם שיעורי תמותה של 8% עם הטיפול המשולב, לעומת 24% עם Prednisolone בלבד. אך לאחר שלושה חודשים, ההבדל הפך חסר-מובהקות סטטיסטית.

N Engl J Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה