גסטרואנטרולוגיה

מדידה פשוטה של השומן התוך-בטני עשויה לנבא סיבוכים של ניתוחים גדולים בכבד (מתוך Archives of Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון Archives of Surgery עולה כי הערכה של כמות השומן הפרי-נפרי עשויה לנבא התפתחות של סיבוכים בעקבות ניתוחים גדולים בכבד. עם זאת, החוקרים מציינים כי נראה שכמות השומן החוץ-בטנית פחות חשובה בהקשר זה.

החוקרים מסבירים כי כל ניתוח גדול עלול להיות מלווה במגוון של סיבוכים אפשריים, וכי משך האשפוז של החולים המנותחים לאחריו משתנה בהתאם. במטרה לקבוע באיזו מידה גובר הסיכון להתפתחות סיבוכים בתר-ניתוחיים בעקבות משקל עודף, ושמא מיקום אותו שומן הינו בעל חשיבות, בחנו החוקרים ממרכז Memorial Sloan-Kettering Cancer Center בניו-יורק קרוב ל-350 חולים אשר עברו ניתוחים כבדיים גדולים בין השנים 1996 ו-2001.

החוקרים מדווחים כי תוך 30 יום מהניתוח, נמצא כי שניים מכל שלושה חולים סבלו מסיבוכים ותשעה חולים מתו. משך האשפוז הממוצע של החולים עמד על 11 ימים.

החוקרים מצאו כי ככל שכמות השומן הפרי-נפרי (כמדד לכמות השומן התוך-בטנית) בחולה הייתה רבה יותר, כפי שהוערך על פי טומוגרפיה ממוחשבת, כך גבר הסיכון להתפתחות סיבוכים, בין אם קטלניים בין אם לאו, וכן התארך משך האשפוז. עם זאת, הם מציינים כי מדד מסת הגוף (BMI) והשומן החוץ-בטני לא היו קשורים לבעיות כאלו.

לדברי החוקרים, ממצאיהם אלו עשויים להיות רלוונטיים גם לסוגים אחרים של ניתוחים בטניים.

החוקרים מוסיפים כי הערכת כמות השומן לא מצריכה השקעת עבודה רבה נוספת, שכן מרבית החולים הנשקלים כמועמדים לניתוח בטני ממילא עוברים סריקת CT. כל רופא מנתח יכול במקרה כזה לאסוף את המידע הנדרש ברגע, הם טוענים. בנוסף, מסיבות אלו מדידה זו לא תצריך למעשה עלות נוספת, מדגישים החוקרים.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, טוען מומחה בתחום כי לא ברור שמא יהיה הדבר סביר מבחינה רפואית או כלכלית להזמין סריקת CT לצורך ביצוע מדידת השומן התוך-בטני בלבד, לצורך הערכת הסיכון ותו לא. על מנת להיות מעשיים בכל הקשר ניתוחי שהוא, מציע המומחה כי יהיה צורך במחקר נוסף בתחום על מנת לקבוע באיזו מידה כמויות שונות של שומן באיברים משפיעות על תוצאות הניתוח. לדבריו, הדבר היה מיטבי לו קיימות היו התערבויות תוך-ניתוחיות המאפשרות להוריד את הסיכון באלו מהחולים הנקבעים כבעלי סיכון גבוה על פי מדידה זו.

Arch Surg 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה