גסטרואנטרולוגיה

תכשיר המשלב Ibuprofen ו-Famotidine עשוי להפחית את ההיארעות של כיבי קיבה (מתוך כנס American College of Rheumatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American College of Rheumatology (ACR) עולה כי התכשיר HZT-501, המשלב Ibuprofen ו-Famotidine, קשור בהיארעות נמוכה יותר של אירועים בדרכי העיכול העליונות בקרב חולים הנוטלים תרופות מקבוצת ה-Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) לטווח ארוך.

החוקרים מסבירים כי מינונים גבוהים של אנטגוניסטים לרצפטור להיסטמין 2 הוכחו כמגינים מפני פגיעה בדרכי העיכול הנגרמת על ידי NSAIDs. HZT-501 הינו תכשיר בטבליה אחת המכילה Ibuprofen במינון 800 מ”ג ו-Famotidine, שהינו אנטגוניסט לרצפטור להיסטמין 2, במינון 26.6 מ”ג. לדבריהם, התכשיר מצוי כעת תחת בדיקה של ה-Food and Drug Administration (FDA) האמריקאי.

בעניין זה הוצגו בכנס שני מחקרים חדשים המכונים Registration Endoscopic Study to Determine Ulcer Formation of HZT-501 Compared to Ibuprofen: Efficacy and Safety Study, או מחקרי ה-REDUCE-1 ו-REDUCE-2. במחקרים אלו, שהינם מחקרים שלב III, כפולי-סמיות ובהקצאה אקראית שמשכם 24 שבועות, השוו בין הטיפול ב-HZT-501 ובין Ibuprofen הניתן 3 פעמים ביום.

החוקרים מציינים כי חולים בגילאי 40-80 שנים אשר מצופים היו להזדקק לטיפול יומי ב-NSAIDs למשך שישה חודשים לפחות, ללא היסטוריה של סיבוכי כיבים בדרכי העיכול העליונות, נכללו במחקר והוקצו אקראית, ביחס של 2:1, לקבל HZT-501 או לחילופין Ibuprofen במינון 800 מ”ג. החוקרים הרשו טיפול במקביל באספירין במינון נמוך (עד 325 מ”ג ליום) ובתכשירים אנטיקואגולנטיים פומיים.

מבין 1,533 החולים, מדווחים החוקרים כי 1,022 טופלו ב-HZT-501 ואילו 511 טופלו ב-Ibuprofen. התוצאות הוערכו בתום 8, 16 ו-24 שבועות.

תוצאות המחקר הראו כי השימוש בתכשיר HZT-501 הביא לירידה בהיארעות של כיבים בדרכי העיכול העליונות בהשוואה ל-Ibuprofen בלבד, וזאת הן עבור אוכלוסיית המחקר כולה (14.0% לעומת 34.5%; p=0.004) והן עבור תת-הקבוצה של חולים המטופלים באספירין במינון נמוך (14.1% לעומת 26.5%; p<0.0001).

בנוסף, נמצא כי שיעור הפסקת הטיפול היה נמוך משמעותית בקבוצת ה-HZT-501 בהשוואה לקבוצת הביקורת (31.0% לעומת 42.9%; p<0.0001), וזאת לטענת החוקרים בעיקר בשל היארעות נמוכה יותר של תלונות דיספפסיה. ההיארעות של תופעות לוואי אחרות הכרוכות בטיפול הייתה ברת השוואה בין הקבוצות.

באותו הכנס דיווחה קבוצת חוקרים נוספת על תוצאות מחקר המשך למחקרי ה-REDUCE-1 ו-REDUCE-2. בעבודתם זו, ביקשו להשוות את התוצאות של המשך הטיפול ב-HZT-501 ואת אלו של המשך הטיפול ב-Ibuprofen בלבד. חולים אשר השלימו את אחד מהמחקרים בני 28 השבועות ללא התפתחות כיב ואשר מצופים היו להזדקק להמשך הטיפול ב-NSAIDs נכללו במחקר למשך 28 שבועות נוספים של אותו הטיפול כפול הסמיות שקיבלו מאז ההקצאה האקראית ללא מעבר בין הקבוצות.

החוקרים מדווחים כי מבין 179 חולים שנכללו במחקר ההמשך, 132 טופלו ב-HZT-501 (ומהם 112 השלימו 28 שבועות נוספים של טיפול), ו-47 טופלו ב-Ibuprofen בלבד (ומהם 38 השלימו את הטיפול). ההיארעות של תופעות לוואי הכרוכות בטיפול הייתה ברת השוואה בין הקבוצות למשך כל תקופת המעקב בת 52 השבועות. בנוסף, לא נצפו לדבריהם הבדלים מובהקים בשיעורי הפסקת הטיפול או במדדי הבטיחות, ממצאים המעידים על כך ש-HZT-501 עשוי להוות חלופה בטוחה ל-Ibuprofen לבדו.

החוקרים מסבירים כי Ibuprofen הינו התכשיר שאינו סטרואידלי השכיח ביותר בשימוש בקרב חולים עבור סוגים רבים של דלקות מפרקים, וכן עבור תסמונות כאב שונות, ומוסיפים כי ההיענות לטיפול מהווה סוגיה חשובה. הם מציעים כי HZT-501 עשוי לשפר את ההיענות לטיפול, ולפיכך להפחית את תופעות הלוואי ובהן דימומים ממערכת העיכול וצורך באשפוזים.

דובר מטעם החברה המייצרת (Horizon Pharma) מציין כי הירידה שנצפתה בסיכון להתפתחות כיב הייתה ניכרת בקרב אוכלוסיות שונות, לרבות חולים מבוגרים וחולים צעירים, חולים עם היסטוריה של כיב ואלו המשתמשים באספירין במינון נמוך.

מומחה בתחום אשר נכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי ממצאים אלו מוסיפים ומאשרים את היעילות של טיפול מדכא חומצה בצמצום הנזק האנדוסקופי הקשור בשימוש ב-NSAIDs. לדבריו, השימוש בתכשירים עם שילוב תרופות במינון קבוע, לצד חינוך החולים, עשוי להוביל להיענות טובה יותר לטיפול התרופתי ולפיכך לתוצאות טובות יותר בטווח הארוך. בעוד שממצאים אלו עדיין דורשים אישור נוסף, הרי שעדות אנדוסקופית להתפתחות כיבים עשויה להוות לטענתו סמן לרעילות של דרכי העיכול העליונות.

מתוך הכנס השנתי של ה-American College of Rheumatology (ACR) אשר נערך בחודש נובמבר 2010 באטלנטה, ג’ורג’יה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה