גסטרואנטרולוגיה

תרופות מסוג anti-TNF עבור דלקת פרקים ריאומטית מגנות מפני אוטם לבבי ושבץ (מתוך ה- Arthritis Care & Research)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מטה-אנאליזה שפורסמה בירחון Arthritis Care & Research ב- 18 באוקטובר, עולה כי טיפול באמצעות תרופות מסוג anti-TNF (anti-tumor necrosis factor) בחולי דלקת פרקים ריאומטית עשוי להפחית את הסיכון הקרדיו-וסקולארי של חולים אלו.

יחד עם זאת, מזהירים החוקרים כי חלק מן המידע שנאסף משילוב המחקרים אינו מוחלט.

החוקרים מדגישים כי הסיכון הקרדיו-וסקולארי המוגבר בחולי דלקת פרקים ריאומטית הינו מוכר.  הפחתת הנטל הדלקתי בחולים אלו עשוי להפחית סיכון זה.  למעשה, סקירה סיסטמתית שפורסמה לאחרונה זיהתה את ההשפעה המועילה של מתוטרקסט על שיעורי אירועים קרדיו-וסקולאריים בחולים המטופלים בה.

על מנת לבדוק את ההשפעות של טיפול ב- anti-TNF, החוקרים אספו עדויות מ 13 מחקרי עוקבה (106,202 נבדקים) ו 3 מחקרי מקרה ביקורת בהקצאה אקראית (2,162 נבדקים) אשר התאימו לקריטריוני ההכללה.  לאחר מיצוי המידע, 8 מחקרי עוקבה ושלושת מחקרי הביקורת נכללו בניתוח.

החוקרים מצאו כי חולים שטופלו בטיפול anti-TNF, בהשוואה לאלו שטופלו ב- DMARDs (disease modifying anti-rheumatic drugs) הדגימו סיכון מופחת למאורעות קרדיו-וסקולאריים, בייחוד אוטם לבבי ואירועי שבץ.

באופן ספציפי, כפי שעלה ממחקרי העוקבה, טיפול ב- anti-TNF היה כרוך בסיכונים מופחתים משמעותית עבור כל האירועים הקרדיו-וסקולאריים (יחסי סיכון משולבים 0.46), עבור אוטם לבבי (יחסי סיכון משולבים 0.81), ועבור שבץ מוחי (יחסי סיכון משולבים 0.69).

מטה אנאליזה של שלושת מחקרי הביקורת הניבה יחסי סיכון משולבים של 0.85 עבור שיעורי מאורעות קרדיו-וסקולאריים עם טיפול anti-TNF בהשוואה לטיפול ב- DMARD, אולם הממצא לא היה מובהק סטטיסטית.

לסיכום, טיפול בדלקת פרקים ריאומטית באמצעות anti-TNF צפוי להיות כרוך בסיכון מופחת למאורעות קרדיו-וסקולאריים, ממצא אשר בעל בסיס ביולוגי ברור.

בנוסף, יתכן כי בעתיד יתברר כי השפעה מאוחרת יותר של טיפול ב- anti-TNF עשויה להיות עוד יותר יעילה בהפחתת מאורעות קרדיו-וסוקלאריים, היות וחלק ניכר מן המטופלים בשלב זה הינם צעירים מכדי להמצא בסיכון למאורעות אלו.

Arthritis Care Res.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה