גסטרואנטרולוגיה

האם יש מקום למתן עירוי אינסולין בחולים לאחר שבץ? (מתוך Stroke)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של Stroke עולה כי עירוי אינסולין הינה אפשרות בטוחה לאיזון רמות סוכר, המשפיעות על התוצאות חולים לאחר אירוע שבץ איסכמי חד.

עם זאת, המחקר לא בחן את התוצאות. יתרה מזאת, ייתכן ואף אין כלל צורך במתן עירוי אינסולין. החוקרים מסבירים כי בקבוצת ביקורת שכללה חולים שקיבלו טיפול סטנדרטי, מתן אינסולין תת-עורי הביא לאיזון מתון של רמות הסוכר פחות מ-200 מ”ג לד”ל עדות לכך שאין צורך במתן עירוי אינסולין לרמת איזון זו.

מדגם המחקר כלל 74 חולי שבץ, שחולקו באקראי לאיזון הדוק של רמות הסוכר באמצעות עירוי אינסולין, עם יעד רמות סוכר בטווח 70-110 מ”ג לד”ל, איזון פחות הדוק של רמות הסוכר עם עירוי אינסולין (70-200 מ”ג לד”ל), או טיפול סטנדרטי (70-300 מ”ג לד”ל).

חציון הזמן להקצאה האקראית עמד על 10.7 שעות. חציון מדד National Institutes of Health Stroke Scale עמד על 8 וחציון רמות הסוכר בדם עמד על 163 מ”ג לד”ל.

בקרב חולים שקיבלו עירוי אינסולין, בקבוצת איזון רמות הסוכר לערכים של 70-200 מ”ג לד”ל, במשך 90% מ-24 השעות הראשונות ערכי הסוכר נפלו בטווח שהוגדר, ובקבוצת האיזון ההדוק של רמות הסוכר רמות הסוכר בדם נפלו בטווח המוגדר ב-44% מהזמן.

שיעורי היפוגליקמיה, שהוגדרה בנוכחות רמת סוכר נמוכה מ-55 מ”ג לד”ל, עמדו על 4% תחת טיפול סטנדרטי, 4% תחת איזון פחות הדוק של רמות הסוכר בדם ו-30% תחת איזון הדוק של רמות הסוכר. תועד אירוע אחד של היפוגליקמיה סימפטומאטית, בקבוצת החולים שטופלו בעירוי אינסולין, במטרה להביא לאיזון ערכי הסוכר בדם לטווח 70-200 מ”ג לד”ל.

בקבוצת החולים שטופלו בעירוי אינסולין, במטרה להביא לאיזון פחות הדוק של רמות הסוכר, ובקבוצת החולים שקיבלו טיפול סטנדרטי, ריכוזי הסוכר בדם היו דומים, וכך גם שיעור אירועי היפוגליקמיה. מאחר וטיפול תת-עורי באינסולין הוא בטוח יותר, דורש פחות משאבים, ומוביל לריכוזי סוכר ואיזון דומה של רמות הסוכר בדם, החוקרים טוענים כי ייתכן וכלל אין צורך בעירוי אינסולין.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים, במטרה להעריך את יחס עלות/תועלת של איזון הדוק של רמות הסוכר, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, בחולים לאחר אירוע שבץ איסכמי חד.

Stroke 2009;40:3804-3809

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה