גסטרואנטרולוגיה

PET/CT מאפשר דירוג מהיר יותר של סרטן קולורקטאלי (מתוך JAMA)

הדירוג של סרטן קולורקטאלי עשוי להיות קל יותר עבור החולים והרופאים כאחד באמצעות שימוש בהליך חד-שלבי המשלב שני אמצעי הדמיה- כך עולה ממחקר חדש.

המחקר מצא כי הדמיה כל-גופית ע”י PET (positron emission tomography) ו-CT בפעם אחת חוסכת זמן והינה שוות ערך לדרך המקובלת, שבה נהוג לעשות את הבדיקות בשלבים. בנוסף, הסריקה המשולבת הייתה מדויקת יותר מאשר ה-CT לבדו, שהוא השיטה השימושית ביותר בדירוג סרטן קולורקטאלי.

לדברי החוקרים, שילוב PET/CT בקולונוגרפיה הוא בעל פוטנציאל להפוך לכלי אבחנתי קו ראשון עבור דירוג סרטן קולורקטאלי. אולם, המחקר הוא ראשוני, ויש צורך במחקרי עוקבה גדולים בכדי לאשר את תוצאותיו.

במסגרת המחקר, השתתפו 47 חולים שאובחנו בעבר כסובלים מסרטן קולורקטאלי ע”י קולונוסקופיה וסימנים קליניים. קולונוסקופיה היא נכון להיום סטנדרט הייחוס לאיתור סרטן מעי גס, אך היא מאפשרת מבט מתוך דרכי העיכול בלבד. הצעד הבא בתהליך- הדמיה במטרה לראות האם הגידול התפשט לבלוטות לימפה או לאיברים סולידיים- מבוצע כיום ע”י CT בטן וחזה.

המחקר הראה, כי מסלול קונבנציונאלי זה, המשתמש ב-CT בלבד לאחר קולונוסקופיה, הינו פחות מדויק בצורה משמעותית בדירוג ה-TNM (tumor, nodes, metastases ) בהשוואה לגישה החדשה של שילוב PET/CT (הבדל של 22%, 0.003=P).

תוצאות הסקירה המשולבת PET/CT שינו את הטיפול בארבעה חולים (9%). השינוי נגרם עקב הערכה מדויקת יותר של שלב הגידול או בשל איתור גידולים נוספים- בחולה אחד אותרה קרצינומה הפטוצלולרית בנוסף לגרורות כבדיות, ואילו בחולה אחר התגלתה קרצינומה של בלוטת התריס.

כיום, לאחר ביצוע CT, אם הממצאים אינם חד-משמעיים, חלק מהחולים מופנים לבדיקת PET. החוקרים מציינים, כי בזמן שהליך רב שלבי זה הוא קונבנציונאלי, הוא אינו מומלץ לשימוש רוטיני בהנחיות לקביעת הדירוג הקליני, וכך גם לגבי השיטה המשולבת שנבדקה במחקר. 

כאשר השוו החוקרים את שני ההליכים, הם לא מצאו הבדלים משמעותיים בדיוק הדירוג של TNM. אולם, הם מציינים כי ההליך המשולב חוסך בזמן, מספק לרופא המפנה דו”ח יחיד ומייצג יתרון פסיכולוגי ופיזיקאלי לחולה.

העובדה ששילוב PET/CT בקולונוגרפיה מציעה דירוג כלל-גופי של סרטן קולורקטאלי בבדיקה אחת מתנגדת לצורך באלוגריתם הדירוג המסורתי שהוא רב תחומי ורב שלבי. לדברי החוקרים, האלוגריתם המסורתי עשוי לכלול אולטראסאונד, CT בטן ו/או חזה, צילום חזה ו-PET, ובדיקות מרובות אלה דורשות זמן ניכר.

שילוב PET/CT הוא זמין משנת 2001, וכיום ישנם קרוב ל-2000 מכשירים ברחבי העולם. לדברי החוקרים, הם יעודדו רופאים נוספים לבצע סריקות משולבות, כהליך היחיד לביצוע דירוג המחלה, שכן שיטה זאת מפחיתה את הזמן עד לדירוג המלא של החולה.

JAMA. 2006;296:2590-2600

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה