גסטרואנטרולוגיה

עלייה בשכיחות דיברטיקוליטיס בפרטים צעירים ושמנים (מתוך Am J Roentgenol)

תוצאות מחקר חדש מראות, כי המאפיינים הדמוגרפיים של דיברטיקוליטיס אקוטית משתנים.

על אף שרוב ספרי הלימוד מגדירים את דיברטיקוליטיס אקוטית ראשית כמחלה של מבוגרים, רדיולוגים מבלטימור מדווחים, כי רוב המקרים שטופלו לאחרונה במחלקה הדחופה במוסד שלהם התרחשו בחולים בני 50 ומטה. 1 מתוך 5 מקרים בקירוב אובחן בחולים בני 40 ומטה.

אחד הרדיולוגים שעובד במקצועו כבר כ-12 שנים, מספר כי בחמש השנים האחרונות הוא נתקל בהרבה יותר מקרים של דיברטיקוליטיס חריפה בחולים צעירים שהיו בעלי משקל עודף.

במטרה לאשר תצפית זאת, בצעו החוקרים סקירה של 104 תיקים רפואיים של חולים שטופלו במרכז רפואי אוניברסיטאי במרילנד בשנים 1999-2003. טווח הגילאים במחקר היה 22-88 (גיל חציוני 49 שנים), כאשר 53.8% מהחולים לא היו מבוגרים מגיל 50, ו- 21.1% היו בני 40 ומטה.

החוקרים תיעדו השמנה בטנית ב-82% מהחולים, שהוגדרה ע”י קוטר סגיטלי של מעל 25 ס”מ. חולים מתחת לגיל 50 סבלו בסבירות גבוהה יותר מעודף משקל, יחסית לחולים מבוגרים יותר (0.005=P). הדיפרנציאל היה בולט אף יותר באנליזה, שהוגבלה לחולים בגיל 40 ומטה ואלה מעל גיל 70 (27.7 ס”מ לעומת 24.9 ס”מ).

עפ”י דיווחי החוקרים, 89% מהחולים דרשו אשפוז. הדמיות CT חשפו סיבוכים ב-36% מהחולים, כולל פרפורציה של המעי הגס, התפתחות אבצס, יצירת פיסטולה, היצרות וחסימת מעי. ניתוח או ניקוז אבצס דרך העור נדרשו ב- 26.9%.

החוקרים מדגישים את חשיבות הדמיית ה- CT בקביעת / אישור האבחנה של דיברטיקוליטיס אקוטית, דירוג מדויק של התגובה הדלקתית וזיהוי סיבוכים רציניים.

כישלון באבחון מדויק של דיברטיקוליטיס אקוטית בפרטים צעירים בשלב מוקדם של המחלה מעלה את הסיכון לסיבוכים משמעותיים. בנוסף, בשל העובדה שלפניהם נותרו עוד חיים ארוכים, מבוגרים צעירים נמצאים בסיכון לאפיזודות חוזרות.

דיברטיקוליטיס אקוטית מופיעה לרוב עם חום, תחושת חולי, עלייה בספירה הלבנה ופקטורים קליניים נוספים- מאפיינים שצריכים להנחות רופאים, כאשר הם שוקלים להפנות לבדיקת CT. מספר חולים מפתחים דיברטיקוליטיס קלה, המגבילה את עצמה, וכוללת דלקת בדיברטיקולום אחד, אך לרוב החולים שמגיעים למחלקת החירום סובלים ממחלה מפושטת, ומספר לא קטן מתוכם יפתח סיבוכים.

החוקרים ממליצים כי במבוגרים צעירים עם כאב בטן, יש לקחת בחשבון דיברטיקוליטיס באבחנה המבדלת יחד עם אפנדציטיס, פנקראטיטיס אקוטית, קוליטיס ו- colicystitis אקוטית.

Am J Roentgenol. 2006;187:689-694

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה