גסטרואנטרולוגיה

קולונסקופ בעל הנעה עצמית מסייע בבדיקות סקר לסרטן (Gastroenterology)

מתוצאות מחקר ישראלי חדש עולה כי קולונסקופ בעל הנעה עצמית, וניווט עצמי, מצמצם את הכאב בזמן בדיקה קונבנציונאלית ומקטין את הסיכון לפגיעה בדופן המעי הגס.

פרופ’ נדיר ארבר, מהמרכז הרפואי ע”ש סוראסקי בת”א, וצוות החוקרים שלו, טוענים כי מאחר שרמת המיומנות הדרושה להפעלת המכשיר נמוכה יותר, הבדיקה תוכל להגדיל את יכולת בדיקות הסקר לסרטן המעי הגס והרקטום, אף על-פי שאינה מחליפה את הקולונוסקופיה הטיפולית.

פרופ’ ארבר וצוות החוקרים מתארים בגליון מרץ של Gastroenterology את היישום הראשון של המכשיר בבני-אדם. המכשיר מצויד בבלון, כאשר בלון שני נושא את המצלמה. לאחר שהמכשיר מוחדר דרך הרקטום, מנפחים את שני הבלונים, ויוצרים חלל אטום ביניהם, העלאת הלחץ גורמת לדחיפת המצלמה דרך המעי הגס. כאשר המכשיר מגיע ל-Cecum, מורידים את הלחץ בחלל שנוצר ובבלון הפנימי, ובהדרגה מחדירים פחמן דו-חמצני למעי הגס מעבר למכשיר, הדוחף את המכשיר החוצה.

המערכת כוללת וסתי לחצים מכניים, חשמליים, ווסת המושתת על אלגוריתם של מחשב, כל אחד מהם פועל באופן אוטומטי ומופעל באופן עצמאי, בכדי להבטיח שהלחץ לא יעלה על 54 millibars.

פרופ’ ארבר וצוותו בדקו את המכשיר ב-12 מתנדבים בריאים, שעברו בדיקה ללא סדציה, ולאחר מכן עברו קולונוסקופיה קונבנציונאלית. משך הזמן הממוצע שנדרש למצלמה להגיע ל-Cecum היה 14 דקות, הלחץ הממוצע עמד על 34 millibars.

החוקרים הצליחו להגיע ל-Cecum ב-10 נבדקים, ולכפף הכבד בשניים, כאשר הזמן להתקדמות מקסימלית עמד על 16 דקות בממוצע. שני נבדקים ביקשו משככי כאבים במהלך הפרוצדורה. 4 פיתחו הזעות ותחושת נפיחות, אך תסמינים אלו חלפו באופן ספונטני.

נגעים פטכיאלים מקומיים קלים הופיעו ב-4 משתתפים לאחר הפרוצדורה, במהלך הקולונוסקופיה שלאחריה. החוקרים עקבו אחר המשתתפים למשך 48 שעות ו-30 ימים לאחר הבדיקה, ולא זיהו תופעות לוואי חמורות.

העובדה שהמערכת דורשת אימון מינימלי ללמידה, ומאחר שכמעט ואין צורך בסדציה, מעלה את יכולת ביצוע בדיקות סקר לסרטן המעי הגס והרקטום. לפירוש הממצאים דרוש ניסיון קודם באנדוסקופיה, או אימון מתקדם יותר.

עם זאת, החוקרים מציינים כי המכשיר אינו כולל פתח להכנסת ציוד עזר, ומיועד רק לבדיקות סקר ואבחנה, ולכן אינו יכול להוות תחליף לקולונוסקופיה טיפולית.

Gastroenterology 2006;130:672-677.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה