גסטרואנטרולוגיה

קולונוסקופיה דחופה אינה משפרת את התוצאות לאחר דימום ממערכת העיכול התחתונה (Am J Gastroenterol)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם דימום אקוטי ממערכת העיכול התחתונה, קולונוסקופיה דחופה מזהה מספר גדול יותר של מקורות דמם מהגישה הסטנדרטית, אך אינה משפרת את התוצאות.

טיפול דחוף הוא בטוח ומסייע בזיהוי מהיר של נגעים.  אך לא ברור אם הוא אכן חוסך תמותה או כסף.

החוקרים השוו ביצוע קולונוסקופיה דחופה עם טיפול סטנדרטי ב-100 נבדקים עם דימום אקוטי ממערכת העיכול התחתונה. המחקר כלל סריקה עם כדוריות דם אדומות מסומנות בטכנציום, כאשר היה חשד לדימום פעיל, ולאחריה אנגיוגרפיה ויסארלית במקרים של סריקות חיוביות, או קולונוסקופיה אם הדימום נחשב לבלתי-פעיל.

איכות המראה האנדוסקופי היתה דוהמ במקרים של קולונסקופיה דחופה או אלקטיבית, למרות שדם טרי זוהה לעיתים קרובות יותר בבדיקות קולונוסקופיה דחופות (44%) מאשר בטיפול סטנדרטי (12%).

דימום פעיל או פצע ישן של דימום סמוך, זוהו ב-17 מ-27 המטופלים שעברו קולונסקופיה דחופה בחשד לדימום פעיל, כל האזורים הפעילים טופלו באמצעות אנדוסקופיה.

בקבוצת הטיפול הסטנדרטי, ב-18 מ-36 המטופלים בהם חשדו לדימום פעיל, נמצאה בדיקת סריקה חיובית, ו-10 מבין 18 הנבדקים הללו הראו תוצאות חיוביות בבדיקת אנגיוגרפיה ויסארלית. כל העשרה קיבלו Vasopressin, שהביא להפסקת הדימום ב-8 מהם.

הסיכוי לזהות מקור דימום היה גבוה פי 2.6 בקולונסקופיה דחופה, לעומת בדיקה סטנדרטית.

עם זאת, התוצאות הקליניות – שיעור הדימום החוזר המוקדם או המאוחר, אישפוז בבית חולים או ביחידת טיפול נמרץ, וצורך בניתוח לא היו שונות בין שתי הגישות.

הנתונים מהמחקר מצביעים כי בנבדקים עם דימום משמעותי ממערכת העיכול התחתונה, מתקבלות תוצאות דומות בביצוע קולונוסקופיה דחופה או קולונוסקופיה כחלק מהבדיקה הסטנדרטית. לכן, החוקרים מציעים כי הבחירה בין שתי הגישות תתבסס על המיומנות המקומית והמשאבים הקיימים.

המחקר הושלם לפני למעלה מעשור, ודברים רבים השתנו, בעיקר בתחום המיומנות בנושא קולונוסקופיה בארה”ב.

חוקרים אחרים דיווחו בעשור האחרון על חולים עם Hematochezia, שטופלו בגישה סטנדרטית של ניקוי המעי הס, לפני ביצוע קולונסקופיה דחופה, ע”י אדם מיונמן, המוסטזיס זהיר של נגעים מקומיים, וקביעת סדרי עדיפויות לטיפול או שחרור מוקדם, ללא שינוי בתוצאות הרוטיניות, כולל עלויות, ואישפוז.

למרות שמחקרים רנדומלים מבוקרים הם קשים ויקרים, דרושים מחקרים נוספים בנושא קולונוסקופיה דחופה, בעיקר מנקודת המבט של שירותי הבריאות, במטרה לספק את העדויות הטובות ביותר לרופאים באשר לאופן הטיפול בחולים עם דימום חמור ממערכת העיכול התחתונה.

Am J Gastroenterol 2005;100:2395-2402,2403-2406.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה