גסטרואנטרולוגיה

הסרה של הגידול הראשוני מעלה את צפיפות כלי הדם בגרורות כבדיות (Int J Cancer)

חוקרים מצאו כי יצירת כלי דם בגרורות בכבד שמקורן בגידולים במעי הגס גוברת לאחר הסרת הגידול הראשוני.
מחקרים קודמים הראו כי בחיות מחקר, מעכבים הגידולים הראשוניים את צמיחת הגרורות באמצעות שחרור פקטורים אנטי-אנגיוגנים. במחקר זה הופיעה העדות הראשונה לתופעה דומה בבני אדם.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים כי קיימת השפעה מעכבת של הגידול הראשוני על צפיפות כלי הדם בגידולים המשניים. הם מציינים כי עדיין לא ידוע האם המנגנון שבו הגידול הראשוני משרה עיכוב גדילה בבני אדם דומה לזה שנצפה בבעלי החיים.

במחקר השתתפו 56 חולים שסבלו מסרטן במעי הגס בעל גרורות, והם חולקו ל-4 קבוצות: 21 חולים שעברו ביופסיות של הגרורות הכבדיות בעת הסרת הגידול הראשוני, 16 חולים שבהם הגרורות הסינכרוניות הוסרו לפחות 6 שבועות לאחר כריתת הגידול הראשוני, 15 חולים בעלי גרורות שאינן סינכרוניות (גרורות שהופיעו לפחות 6 חודשים לאחר הסרת הגידול הראשוני), ו-4 חולים שבהם נלקחו ביופסיות של הגרורות הכבדיות לפני ואחרי הסרת הגידול הראשוני.

החוקרים בדקו את צפיפות כלי הדם סביב גידול באמצעות צביעת סימון של האנטיגן האנדותליאלי CD31, ואילו צביעת CD34 שימשה לקביעת צפיפות כלי הדם בתוך הגידול.

ב-71% מהחולים שבהם התגלה הגידול הראשוני נמצאה יצירת כלי דם בשיעור נמוך עד בינוני סביב לגרורות בכבד, ואילו ב-29% מהם הופיע יצירת כל דם בשיעור גבוה. אולם בקרב חולים בעלי גרורות סינכרוניות שבהם כבר הוסר הגידול הראשוני שיעור גבוה של יצירת כלי דם מסביב לגרורות נצפה ב-63% מהם, ואילו ב-80% מגרורות הכבד שאינן סינכרוניות נצפה שיעור גבוה של יצירת כלי דם.

בחולים שבהם נמצאו גרורות סינכרוניות או שאינן סינכרוניות, שעברו הסרה של הגידול הראשוני, נמצאה גם צפיפות גבוהה יותר של כלי דם בתוך הגידול בהשוואה לאלו שטרם עברו כריתה של הגידול הראשוני.

ב-3 מתוך 4 החולים שבהם נאספו ביופסיות לפני ואחרי הסרת הגידול נצפתה עליה בצפיפות כלי הדם מסביב לגידולים ואילו בכולם נצפתה עליה בשיעור של 23%-300% בצפיפות כלי הדם התוך-גידוליים.

בחוקר הראשי, ד”ר de Waal, מסביר בראיון כי בהתבסס על התוצאות, נראה שחשוב להסיר את הגרורות באותו זמן שבו מוסר הגידות הראשוני, או להתחיל מראש במתן טיפול נוסף לעיכוב אנגיוגנזה.

הוא מוסיף כי לרופאים חשוב להבין כי לא כל הגידולים תלויים באנגיוגנזה ולפני התחלת ביצוע ניסויים בעיכוב אנגיוגנזה, צריך לבדוק כי צמיחתו של הגידול שבו מנסים לטפל אכן תלויה באנגיוגנזה.

Int J Cancer 2004;112:554-559.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה