גסטרואנטרולוגיה

ליגנד של Galectin-3 עשוי לשמש כסמן של סרטן המעי הגס (Gastroenterology)

על-פי דיווח חדש, חלבון דמוי haptoglobin, שככל הנראה מופרש מתאי סרטן המעי הגס, מעלה הבטחה כסמן של המחלה.

הסמן הפוטנציאלי, שרמתו נמצאה גבוהה פי 10-30 בסרום הדם של חולים בסרטן המעי הגס בהשוואה לנבדקי ביקורת בריאים, הוא glycoform של haptoglobin. החוקר הראשי, ד”ר Bresalier, מסביר כי הולך וגדל חקר צורות אלו של חלבונים נורמליים ששונו לאחר תרגומם בתא, למשל על-יד גליקוזילציה, כסמנים הקשורים לגידול סרטני.

החוקרים עסקו בזיהוי ליגנדים של galectin-3, חלבון קושר beta-galactoside שמשתתף בגדילה ובהדבקה התאית, שנקשר התקדמותם ולהתפשטותם של גידולים סרטניים של המעי הגס. אנליזת blot שבוצעה לליגנדים חשפה פס בגודל 40 קילו-דלתון המייצג את הליגנד העיקרי בסרום הדם של חולי סרטן המעי הגס.

החוקרים בדקו תחילה את הימצאות הליגנד בנבדקים שונים, ומצאו שרמתו מוגבהת בחולים הסובלים מסרטן המעי הגס. דגימות סרום שנלקחו מ-4 חולי סרטן המעי הגס לפני ביצוע הסרה של הגידול ו-6 שבועות אחריה הראו כי רמות החלבון בסרום צנחו.

במחקר שהם ביצעו למתן תוקף לממצאיהם, נאספו באופן סמוי דגימות מ-49 חולים ורמות החלבון נמצאו מוגבות בחולי סרטן המעי הגס בהשוואה לנבדקים בריאים, לנבדקים שבהם נמצאו פוליפים, ולנבדקים שבהם נמצאה מחלת מעיים דלקתית. בחולים שסבלו מאדנומה נמצאו רמות מוגבהות מעט של החלבון בהשוואה לנבדקי הביקורת, כמו גם בחולי IBD.

עליה קטנה בלבד ברמות ה-haptoglobin הכלליות נצפתה בחולי סרטן המעי הגס, דבר המעיד כי עליה בליגנד שגודלו 40 קילו-דלתון הינה כנראה בשל שינויים הנגרמים, בשל הגידול הסרטני, בפחממות המזוהות על-ידי ה-galectin-3 על גבי ה-haptoglobin. מחקרים שנעשו ברקמת סרטן המעי הגס מעידים כי תאי סרטן המעי הגס מייצרים צורה שונה של החלבון.

החוקרים מסבירים כי השערת העבודה שלהם היא כי הבסיס לקשר בין הימצאותו של הליגנד שגודלו 40 קילו-דלתון בסרום לבין סרטן המעי הגס הוא שילוב של ביטוי אקטופי ספציפי לגידול של חלבון haptoglobin ושל דפוס ביו-סינטטי של glycoprotein ספציפי למעי.

Gastroenterology 2004;127:741-748.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה