גסטרואנטרולוגיה

משלנו, התורשה של מחלת Crohn, מתוך jc 422, בתשלום, למנויי הג’ורנל-חינם!

 היארעות  מחלת Crohn בילדים בעולם המערבי נמצא בעלייה. באנגליה לדוגמא, מספר הילדים שאובחנו כסובלים ממחלת Crohn הוכפל בשלושים השנים האחרונות. הסיבה טרם התבהרה. מחלת Crohn פוגעת באיכות החיים וגורמת סבל רב לחולה ולמשפחתו. המחלה מעכבת את הגדילה ואת תחילת  שלבי הבגרות,  והמשך כושר העבודה נפגם. 

מקובל לחשוב שלמחלה סיבות סביבתיות וסיבות גנטיות. העישון, ועישון משני, גורמי סיכון ידועים. בעבר עלה חשד שהחיידק Mycobacterium Paratuberculosis גורם למחלה. ההשערה טרם הופרכה, והדבר נבדק כעת במרכזים איכותיים. 

קיימות שיטות כימיות וגנטיות לגרום לדלקת המעי הגס בחיה הניסוית. וזאת בתנאי שהחיה גדלה בתנאים לא סטרילים. כלומר, ללא סביבה מזוהמת בחיידקים, הדלקת במעי הגס לא תופיעה, עובדה המעידה כי נוכחות חיידקים גורם חיוני להופעת סימני דלקת במעי הגס.

זה שנים רבות ברור כי הגורם הגנטי הוא האלמנט החשוב בין גורמי המחלה, שכן  המחלה שכיחה  בקרובי משפחה. במקרה של תאומים זהים ב 36% המחלה פוגעת בשניהם. התורשה כנראה  פוליגנית ואינה קשורה לגן אחד. בשנים האחרונות הושקעו מאמצים גדולים  בחיפוש אחר הגנים,  גורמי הסיכון להופעת מחלת Crohn.

המפנה בהבנת תורשת מחלת Crohn חל בשנת 1996 כאשר רופא ילדים צרפתי, Jean Pierre Hugot מצא כי קיימת תאחיזה למחלת Crohn באתר על גבי כרומוסום 16.    Hugot   תיאר את האתר בלבד, ובחמשת השנים שחלפו לאחר פרסום תגליתו, הצליחו חוקרים לזהות את הגן עצמו. 

זהו הגן מכונה בשני שמות  15CARD 2/ NOD כאשר האותיות, ראשי תיבות של פעולות שונות  המקודדת על ידי הגן. מאוחר יותר התברר כי שלוש מוטציות, הפועלות בלא תלות אחת בשניה, אחראיות לנטייה לפתח מחלת Crohn. 

מוטציות בגן  15CARD / 2NOD מקודדות למחלת Crohn בלבד ולא למחלת ulcerative colitis. הסיכון לפתח מחלת Crohn, גדול פי שלוש במקרה של  הטרוזיגוטיות למוטציה.  הסיכון לפתח מחלת Crohn במקרה של הומוזיגוטיות, כלומר המוטציה נמצאת בשני הגנים, גבוה עד 38.

חלבון CARD 15 2/ ,NOD אנושי בריא או מוטנטי, נמצא במונוציטים, באנטרוציטים ובתאי Paneth    הנמצאים בקריפטות של  רירית המעי.

האם הביטוי הקליני של המחלה שונה כאשר הפצינט נושא אחת המוטציות?   בנושא זה אין תמימות דעים. חוקרים מצאו כי  חולי Crohn , נושאי  המוטציה בגן 2 NOD, המחלה תתמקם באיזור המעי הדק המרוחק, ולא במעי הגס, וכן יסבלו מנטייה ליצירת היצריות סטריקטורות.  מנגד יש קבוצות חוקרים הטוענים שהמצאות מוטציה אינה מתבטאת בפינוטיפ אלא שהתמונה הקלינית זהה.  מחקר ישראלי שהתפרסם זה עתה לא מצא פנוטיפ שונה בין  אם המוטציה  נמצאה  ובין אם לא.

הקבוצה הישראלית מצאה שכיחות גבוהה של המוטציות בקרב חולים צעירים,    במילים אחרות נשא המוטציה  יפתח מחלה קלינית כבר בגיל צעיר.

בארץ,  בה מגוון האוכלוסיות הוא רב, התאמצו חוקרים לגלות שינויים בין-עדתיים. ואכן מחקרים קודמים כמו גם המחקר שהתפרסם זה עתה,  מצאו, כי המוטציות שכיחות יותר ביהודים אשכנזים. 

מה תפקידו של החלבון 2 NOD ומדוע בהעדרו קיימת נטייה למחלת Crohn-?

אלה נושאים העומדים בחזית המחקר היום.

בסיכום, מחלת Crohn מחלה גנטית, אך השראתה תלויה בגורמים סביבתיים. במספר חולים במחלת , Crohn ולא בכולם, התברר שניתן למצוא מוטציה על גבי גן הנמצא  בכרומוסום 16.

גן זה,  ידוע  בשם  15 CARD  /   2 NOD . מוטציות בגן זה שכיחות יותר ביהודים אשכנזים מאשר ביהודים ספרדיים.

מאמר הסקירה הופיע בDisease in Childhood   Archives of מחודש יולי ‏2004

והמחקר הישראלי ב Journal of Pediatrics   מחודש אוגוסט 2004.


Unravelling the complex genetics of inflammatory bowel disease
Russel RK, Wilson DC, Satsangi K.

Arch Dis Child 2004;89;598-603.



Nod2/Card 15 mutation analysis and genotype-phenotype correlation in Jewishpediatric patients  compared with adults with Crohns disease.

Weiss B, Shamir R, Bujanover Y, et al.

J Pediatr 2004;145:208-12.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה