שוקולד ‘עליך ישראל’

פרופ’ זכריה מדר , עורך מדור תזונה

בחוברת JAMA של 27 אוגוסט 2003 התפרסם מאמר המראה על התועלת באכילת שוקולד כאמצעי במניעת בעיות קרדיווסקולריות.

כבר ב- 2001 פורסם (2001) 20:4365 Am. J. Coll. Nutr. מאמר מסכם עם כותרת Chocolate: Food as Medicine/Medicine as Food

השוקולד מכיל מלבד הסוכר גם תוצרי Cocoa העשיר מאד בפלבונואיד – Procyanidins, catechin וכן (-)epicatechin. פוליפנולים אלו נספגים מהמעי כאשר שיעור הספיגה הגבוה ביותר הוא של  (-)epicatechin .

הרעיון של Cocoa או שוקולד כבעלי תועלת בריאותית אינו חדש וכבר בשנת 1700 נחשבו תוצרים אלו לא רק כמקור למשקאות בעלי טעם נעים אך גם שמשו כמזונות לטיפול במספר הפרעות מטבוליות כולל בעיות לב.

לאחרונה החלו להיערך מחקרים מבוקרים לבחינת אפקטים אלו.

פרי עץ ה- Cocoa שהוא מעין קטנית משמש להכנת כל מיני מוצרים. הגרעינים חייבים לעבור תהליכים כמו פרמנטציה, ייבוש, ניקוי וקליה ואח”כ מעיכה. לעיתים עוברים גם תהליך של אלקילציה לזירוז הפרמנטציה. לאחר מכן טחינה לאבקה לשימוש לתוצרים השונים ביניהם השוקולד.

במחקר (randomized – crossover) שהוזכר לעיל; הנבדקים (6 גברים ו- 7 נשים) בגילאים 55-64 שנה, לא שמנים, עם לחץ דם של S/D) 153/84). צרכו במשך 14 יום 100 גר’ של שוקולד שחור. לאחר מכן “שטיפה” עם שוקולד לבן למשך 14 יום, נמדד לחץ דם כפי שמתואר בתמונה. כפי שניתן לראות, שבתוך 10 ימים מתחילת נטילת השוקולד השחור, יש כבר שנויים במדדי לחץ דם. שוקולד חלב לא הראה אפקטים בריאותיים.

מענין לציין, את הממצאים שפורסמו ב- (28 באוגוסט 2003)  Nautre  המראים את כמות וסוג האנטיאוקסידנטים ובמיוחד הפלבון (-) epicatechin בפלסמה לאחר צריכת שוקולד, שהרי זהו המדד לציין באם לחומרים אלו יתכנו פעילות ביולוגית.

Effects of acute ingestion of 100 g dark chocolate (DC), 100 g dark chocolate with 200 ml milk (DC + MK) or 200 g milk chocolate (MC) on the total antioxidant capacity (TAC) and (-)epicatechin content of human plasma. a, Mean TAC of plasma samples at the indicated times after chocolate consumption, expressed as ferric-reducing antioxidant potential (FRAP)4. Values are mean percentage increases (  s.e.m.) relative to baseline values (n = 12). Red circles, DC; blue circles, DC + MK; grey triangles, MC. Asterisk denotes P < 0.001. b, Mean (-)epicatechin levels in plasma, expressed as the area under the curve in a (AUC, in ng ml-1 h-1) for the 4-h period after chocolate consumption. Values are significantly different from one another (see text).

כמצוין בתמונה ניתנו 100 גר’ שוקולד שחור עם וללא חלב. לחלופין, החלב הוחדר כשוקולד חלב. ניתן לראות שחלב מפריע לספיגה של אנטיאוקסידנטים שבשוקולד ובכך נמנע הפוטנציאל הבריאותי הטמון באכילה מתונה של שוקולד.

הערות העורך: חסרים מחקרים ארוכי טווח, לבחינת ההשפעה הכרונית של צריכת כמות זו של שוקולד מדי יום. כן יש לשים לב לרמות הסוכר כי הרי השוקולד מכיל גם כמות גדולה של סוכר.

על מנת לקבל אפקט דומה לזה המדווח במאמר זה יש לצרוך 100 גר’ שזה 480 קק”ל. שזה בערך כ- 1/4 מהכמות הקלוריות שאנו ממליצים על מנת לשמור על משקל גוף נאות. האם ברבות הימים צריכת כמות זו תשפיע על רמות הסוכר בדם או צבירת שומן בגוף ? ימים יגידו. ומה עם השניים?-אולי יהיה צורך בצחצוח תכוף.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה