גסטרואנטרולוגיה

קולונוסקופיה כסריקה לממאירות במעי מומלצת גם בקשישים

 

ממצאים מצביעים על כך ששכיחות ממאירות מתקדמת המתגלה בקולונוסקופיה אינה יורדת משמעותית בגיל המבוגר. לכן אין הצדקה להפסקת הסריקה בעזרת קולונוסקופיה בקשישים, מדווחים החוקרים מאוהיו בגיליון אוגוסט של ה-American Journal of Gastroenterology.

גיל התחלת הסריקה בעזרת קולונוסקופיה מוגדר היטב, אך הגיל בו בטוח להפסיק לבצע קולונוסקופיות פחות ברור.החוקרים בחנו את השפעת הגיל על שכיחות ממאירות המתגלית בעזרת קולונוסקופיה ב-915 מטופלים בגילאים 50 עד 100 (גיל ממוצע 65).

למרות ששיעור הממאירות הכללי הגיע לשיא בעשור השביעי ואחר כך נמצא בירידה, הרי שהסיכון לממאירות מתקדמת, אדנומות מרובות וסרטן קולו-רקטלי המשיך לעלות עם התקדמות הגיל, בגברים ובנשים, מדווחים החוקרים. 

באופן מפתיע, נמצאו יותר גידולים במטופלים אסימפטומטיים שעברו סריקה בקולונוסקופיה, לעומת נבדקים שעברו את הבדיקה בשל תלונות על כאבי בטן או שינויי ביציאות.

בהתבסס על ממצאים אלו נראה שיש מקום להמשיך בסריקת מטופלים גם בשנות ה-80 וה-90 לחייהם, כל עוד אינם סובלים ממחלות נוספות המגבילות את תוחלת חייהם, מסכמים החוקרים. מחקר זה, מוסיפים החוקרים, מפריך את הרעיון שכאשר מטופל מגיע לגיל מסוים ללא סרטן המעי, הוא מוגן מפני המחלה. יחד עם זאת, יש צורך במחקרים פרוספקטיביים גדולים על-מנת להוכיח שסריקה בעזרת קולונוסקופיה בקשישים אכן משפרת את תוחלת חייהם.

Am J Gastroenterol 2003;98:1881-1885

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה