גסטרואנטרולוגיה

תוצאות מעקב אנדוסקופי לטווח ארוך אחר חולים עם נגעים קדם-ממאירים של הקיבה

The long term results of endoscopic surveillance of premalignant gastric lesions J L Whiting, A Sigurdsson, D C Rowlands, M T Hallissey and J W L Fielding . Gut 2002;50:378-381

סרטן הקיבה הוא השני בשכיחותו בעולם. הפרוגנוזה של הלוקים בסרטן זה נמוכה בעיקר לאור העובדה שכ- 79% מן המקרים מתגלים בשלב 4 המאוחר ושיעור ההישרדות ל- 5 שנים נמוך מ- 5%. גילוי מוקדם בשלבים מוקדמים יותר ושיפור הטכניקה הניתוחית עשויים להעלות את שיעור ההישרדות. ביפן בה שיעור סרטן הקיבה מגיע לכדי 93/100000 , פי 5 מאשר במערב, הצליחו בעזרת תכנית לגילוי מוקדם באוכלוסייה הכללית להעלות את שיעור המקרים המוקדמים לכדי 50% מן המקרים ובהם נמצא הישרדות של בין 10-5 שנים של 90%.

במדינות המערב בהן שכיחות סרטן הקיבה נמוכה בהרבה מאשר ביפן אין מקום לבדוק את כלל האוכלוסייה. יש לציין גם כי הסימפטומים הראשוניים של שאת הקיבה כוללים דיספפסיה פשוטה, ותופעה זו נפוצה מאד באוכלוסייה הכללית. ביצוע אנדוסקופיה באוכלוסייה דיספפטית מעל גיל 45 עשוי להעלות את שיעור הסרטן המוקדם לכדי 26%. על מנת להעלות שיעור זה יש מקום להמשיך במעקב בתת-אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה ללקות בסרטן הקיבה. עבודות מהעבר הראו כי סרטן הקיבה מתפתח באופן הדרגתי וקיימים שלבים מקדימים של שינוים היסטולוגיים ברירית הקיבה. שינוים אלו כוללים אטרופיה, מטפלזיה אינטסטינלית ודיספלזיה.

מטרת העבודה הנוכחית הייתה לבדוק את שכיחות הופעת סרטן קיבה באוכלוסיית סיכון המורכבת מניבדקים בהם נמצאו ממצאים היסטולוגיים הנחשבים קדם-ממאירים ברירית הקיבה , ואת השפעת תכנית המעקב על שלב הגידול והפרוגנוזה.

נבדקים ושיטות

מתוך 1753 נבדקים דיספפטיים > 45 שנה, אשר עברו גסטרוסקופיה בין השנים 1984-1988 נמצאו 22 מקרי סרטן (1.3% ), ו- 368 (21% ) נבדקים עם שינוים קדם-ממאירים הכוללים: אטרופיה, מטפלזיה אינטסטינלית ודיספלזיה. קהל ביעד לעבודה הנוכחית היו אותם 368 נבדקים להם הוצע מעקב אנדוסקופי שנתי ו- 166 מתוכם נענו להשתתף במחקר.

בטבלה מס’ 1 מפורטים סוג השינויים ההיסטולוגיים והתפלגותם בקבוצת המעקב ובקבוצה הכוללת הראשונית המכונה Open access

Table 1 High risk lesions found at initial open access endoscopy and in the group accepting surveillance
Open access Surveillance

תוצאות

טבלה מספר 2 מראה את השלב בו נמצא סרטן הקיבה בקבוצת המעקב כנגד הקבוצה הכללית בה לא בוצע מעקב קודם

Table 2 Stage distribution of the cancers in the open access and surveillance groups

ציור מס’ 1 מדגים את עקומת ההישרדות של הנבדקים בקבוצת המעקב לעומת הקבוצה האקראית

Figure 1 Survival curves for the surveillance and open access groups (p=0.0063, log rank).

תמונות 1 ו- 2 מדגימות היטב כי למעקב הייתה השפעה מיטיבה גם על השלב המוקדם בו התגלה הסרטן וגם על ההישרדות בחיים לאחר הניתוח.

תמונה 3 מראה את היחס שבין מרחק הזמן בו בוצעה האנדוסקופיה האחרונה לחולה ספציפי, לבין השלב בו נמצא הגידול. נראה היטב כי ככל שחלף יותר זמן מביצוע האנדוסקופיה האחרונה, כך היה שלב הגידול מתקדם יותר.

Figure 2 Time from initial endoscopy to development of gastric cancer and stage of tumour at diagnosis. Numbers within the bars are times from penultimate endoscopy to diagnosis. EGC, early gastric cancer; Ulcer, ulcers failing to heal.

טבלה מספר מס’ 3 מסכמת את סך הגידולים שנמצאו על פי השינוי ההיסטולוגי הראשוני בתחילת המעקב

Table 3 Cancers developing in the surveillance group by initial histology

Histology at initial endoscopy No accepting surveillance No of cancers detected on follow up

יש לשים לב בעיקר לנבדקים עם גסטריטיס אטרופית ועם מטפלזיה אינטסטינלית בהם התפתח סרטן בשיעור > 10%. לא מובן כל כך היעדר התפתחות סרטן בחולים עם דיספלזיה שנחשב לשלב המתקדם ביותר.

לסיכום

נבדקים עם אטרופיה קיבתית או מטפלזיה אינטסטינלית נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות סרטן קיבה. העבודה הנוכחית מראה כי מעקב אנדוסקופי שנתי עשוי לגלות התפתחות סרטן בשלב מוקדם יותר ולהביא להישרדות טובה יותר

למאמר :

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה