גסטרואנטרולוגיה

הקשר בין הפרעה בספיגת קובלאמין (ויטמין 12B ) מהמזון לבין מוצא אתני, גיל , זיהום ב –Helicobacter pylori, וסמנים של גסטריטיס בנסיוב.

Associations of food-cobalamin malabsorption with ethnic origin, age, Helicobacter pylori infection, and serum markers of gastritis. Carmel R, Aurangzeb I, Qian D. Am J Gastroenterol. 2001 Jan;96(1):63-70.

הפרעה בספיגת קובלאמין מהמזון מוגדרת כהעדר יכולת לספוג קובלאמין הקשור למזון הנאכל, בעוד שאין הפרעה בספיגת קובלאמין כשהוא ניתן בצורה חפשית. מסתבר כנראה שזו הסיבה השכיחה ביותר לרמות קובלאמין נמוכות בנסיוב ושכיחותה מגעת לכדי 40% מהמקרים, בעוד שאנמיה ממארת ניתן למצוא ב< 10% מן המקרים. הבעיה בהפרעת ספיגה מהמזון היא כי לא ניתן לאבחנה בשיטה המקובלת כמו תבחין שילינג בו משתמשים בקובלאמין חפשי ויש צורך במבחן מיוחד שפותח לצורך כך בו נבדקת ספיגת קובלאמין מסומן המעורב ומבושל עם חלמון ביצה.

מטרת מחברי המאמר הנוכחי שהיו הראשונים שאבחנו את התסמונת ופיתחו את התבחין לאבחונו הייתה לבדוק את הקשר שבין הפרעה בספיגת קובלאמין מהמזון לבין משתנים דמוגרפיים כמו מוצא אתני וגיל, וכן זיהום ב-HP וסמנים של גסטריטיס בנסיוב.

נבדקים ושיטות:
נאספו נתונים מ- 202 נבדקים שביצעו את בדיקת ספיגת הקובלאמין מחלמון ביצה egg yolk-cobalamin absorbtion test) EYCAT). נבדק זיהום ב HPב- 167 נבדקים, נבדקו רמות גסטרין ונוגדנים נגד תאים פריאטליים ורמות פפסינוגן I ופפסינודן II ב- 133 נבדקים.

תוצאות:
הפרעה בספיגת קובלאמין במזון הייתה שכיחה יותר בקרב אוכלוסייה ממוצא אפריקני או לטינו-אמריקני מאשר אוכלוסייה לבנה או ממוצא אסיאתית (p=0.0001). הייתה הקבלה הפוכה בין גיל לבין ספיגת קובלאמין במזון וההפרעה הייתה שכיחה יותר עם העלייה בגיל (p=0.02). נמצא קשר ישיר בין הפרעה בספיגת קובלאמין מהמזון ובין זיהום ע"י H. pylori. (p=0.0001).

יש לציין כי בהפרעה קשה בספיגה נמצא כי 29/37 נבדקים (78.4%) היו מזוהמים עם HP. במקרים עם הפרעה בספיגה נמצאו רמות גסטרין גבוהות (P=0.0001), רמות פפסינוגן I נמוכות, (p=0.01) ויחס נמוך שבין PGII/PGI (p=0.0001).

מסקנות:
הפרעה בספיגת קובלאמין במזון שכיחה יותר בקרב אוכלוסייה ממוצא אפרואמריקני ולטינו-אמריקני מאשר באוכלוסייה הלבנה או האסיאתית. בנוסף נמצא קשר בין הפרעה זו לבין זיהום בH. Pylori, סמנים של גסטריטיס וגיל מבוגר.

הערות העורך:
ייתכן שלפנינו אינדיקציה נוספת לטיפול בH. Pylori והיא חסר בויטמין 12B שנגרם כנראה מהפרעה מספיגת הויטמין הקשור במזון.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה