גסטרואנטרולוגיה

מעבר מטיפול סיסטמי בסטרואידים לטיפול בבודזונייד בחולים התלויים בסטרואידים עם מחלת קרוהן בהפוגה.

Switch from systemic steroids to budesonide in steroid dependent patients with inactive Crohn's disease. Cortot A, Colombel JF, Rutgeerts P, Lauritsen K, Malchow H, Hamling J, Winter T, Van Gossum A, Persson T, Pettersson E. Gut 2001 Feb;48(2):186-

טיפול סיסטמי בקורטיקוסטרואידים נפוץ בטיפול בהתקפים חריפים של מחלת קרוהן. כ- 1/3 מהחולים המטופלים בסטרואידים מפתחים תלות בטיפול המתבטאת בהפוגה מתסמיני המחלה כל עוד הם מטופלים במינון כלשהו של סטרואידים והתלקחות מחדש עם הפסקת הטיפול. תופעה זו קשורה בתופעות לואי קוסמטיות ("פני ירח", תשעורת יתר, אקנה) ומטבוליות (סוכרת, ילח"ד וירידה בצפיפות העצם).
בודזונייד הוא גלוקוקורטיקויד עם פעילות נוגדת דלקת טופיקלית בעת המעבר במעי, אך פעילות סיסטמית נמוכה עקב העובדה שהוא עובר פירוק ראשוני בכבד של 90% לנגזרת בעלת פעילות מערכתית נמוכה ביותר. התרופה הנלקחת בפה במינון של 9 מ"ג ליום מתפרקת באיזור האילאום הסופי והמעי הימני. עבודות הראו יעילות טובה של התרופה לטיפול במחלת קרוהן של המעי הדק הסופי ושל המעי הימני עם הפחתה ניכרת של תופעות הלוואי הנגרמות בדרך כלל מסטרואידים. מטרת העבודה הנוכחית היתה לבדוק את האפשרות של מעבר מסטרואידים סיסטמיים לטיפול בבודזונייד בחולי קרוהן התלוים בסטרוידים והנמצאים בהפוגה.

נבדקים ושיטות:
נבדקו חולי קרוהן התלוים בטיפול בסטרואידים מערכתיים והנמצאים בהפוגה תסמינית שהוגדרה כאינדקס פעילות של קרוהן (CDAI) 200 ועליה מעל ערך הבסיס ב- 60 נקודות או יציאה מהמחקר עקב הידרדרות במחלה.
תוצאות: שיעור ההתלקחות של המחלה לאחר שבוע ולאחר 13 שבועות מהפסקת הטיפול בפרדניזולון ב-2 קבוצות הטיפול מוצג בתרשים:

מספר תופעות הלוואי המיוחסות לקורטיקוסטרואידים פחת בכ- 50% עקב החלפת הפרדניזולון בבודזונייד ולא היה שונה מהקבוצה שטופלה בפלצבו. רמות הקורטיזול הבסיסיות בדם החולים עלה ב- 2 הקבוצות.

מסקנות:
רוב החולים הסובלים ממחלת קרוהן ותלויים בסטרואידים סיסטמיים יכולים לעבור לטיפול בבודזונייד במינון של 6 מ"ג ליום תוך שמירה על הפוגה והפחתה ניכרת בתופעות הלוואי הקשורות לטיפול בסטרואידים מערכתיים.

הערת העורך:
התכשיר בודזונייד קיים בארץ מתוצרת 2 חברות. Budeson מתוצרת רפא ו- Entocort המיוצר על ידי טבע. יש לציין שהמינון המקובל במחלה פעילה הוא 9 מ"ג ליום ובעבודה זו נעשה שימוש במחלה הנמצאת בהפוגה במינון נמוך יותר של 6 מ"ג.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה