גסטרואנטרולוגיה

טיפול תרופתי בדמם מדרכי העיכול העליונות: יכולת החיזוי של אנדוסקופיה בהערכת חומרת הדמם וניבוי המהלך הקליני

Drug treatments in upper gastrointestinal bleeding: value of endoscopic findings as surrogate end points. G M Hawkeya, A T Coleb, A S McIntyrec, R G Longd, C J Hawkeya .Gut 2001;49:372-379 ( September

מבוא
דמם מדרכי העיכול העליונות הוא גורם אישפוז החירום השכיח ביותר במחלות דרכי העיכול. סיבוך זה כרוך בתמותה ואין עדיין הוכחות להפחתה בשיעור הסיבוך הזה בשנים האחרונות. הגישה הטיפולית התקדמה עם הכנסתם לשימוש של טכניקות אנדוסקופיות לעצירת הדמם בעזרת לייזר, חום או אנרגיה חשמלית, אך טכניקות אלו דורשות מיומנות מקצועית גבוהה וניסיון. דרך נוספת לטיפול בבעיה היא מתן תרופות העשויות לעצור את הדמם. טיפולים אלו כוללים מתן תרופות נוגדות מעכבות הפרשת חומצה כמו PPI ותרופה כמו חמצה טרנקסמית המעכבת פיברינוליזה. עבודות בודדות הראו יעילות מה של מתן תרופות אלו בנפרד או במשולב.

מטרת המחקר הנוכחי
להעריך האם ממצא של דם בקיבה בזמן האנדוסקופיה הראשונית יכול לנבא את מהלך האישפוז ולבדוק את השפעת מתן טיפול פומי בלנסופרזול (זוטון) וחומצה טרנקסמית כל אחד לחוד או שילוב של השניים על תוצאות האנדוסקופיה ועל מהלך האישפוז.

נבדקים ושיטות
נכללו חולים שאושפזו בבתי החולים בנוטינגהאם בחשד לדמם מדרכי העיכול העליונות בתקופה של 16 חדשים. מיד עם קבלתם לאישפוז ולפני ביצוע אנדוסקופיה, טופלו החולים באחד מן השילובים הבאים:
1) טיפול ראשוני בלנסופרזול 60 מ"ג ואחריו 30 מ"ג X 4 ליום. 2) ח. טרנקסמית 2 גרם ולאחר מכן 1 גרם X 4 ליום
3) שילוב של 2 התרופות
4) פלצבו
נבדקו גורמי סיכון שונים של המטופלים כמו גיל > 60, דופק של > 100 לדקה, לח"ד נמוך כדי <100 סיסטולי וכו'. החולים סווגו לקבוצות סיכון שונות. אנדוסקופיה בוצעה בבקר שלמחרת האישפוז ברוב החולים או אפילו מוקדם יותר לפי הצורך. נבדקה והוערכה נוכחות וכמות הדם בקיבה סימניי סיכון לדמם (סטיגמטה).

תוצאות
מתוך 414 מטופלים שאושפזו בחשד לדמם מדרכי העכול העליונות, עברו 379 אנדוסקופיה והוכח דמם ב- 316. 16 נזקקו לניתוח בתוך 30 יום ו- 16 מתו באישפוז הנוכחי. הטיפול שניתן הוערך לפי פרוטוקול ב- 228 נבדקים. נמצא כי כמות הדם בקיבה שיקפה היטב את הסיכון הראשוני והיתה בקורלציה עם גורמי סיכון אחרים (OR = 3.7) וניבאה דמם חוזר וצורך בניתוח. סטיגמטה אחרות ניבאו פחות. כמות הדמם בקיבה בזמן אנדוסקופיה היתה פחותה באופן משמעותי בחולים שטופלו עם לנסופרזול (OR= 0.22) וח. טרנקסמית ( OR=0.27) ללא עדות לפעולה סינרגיסטית ביניהם.

בטבלה הבאה ניתן לראות את שיערי הסיכון לדמם חוזר, ניתוח ותמותה על פי גורמי סיכון, ממצא של דם בקיבה בזמן אנדוסקופיה ועל פי הטיפול הראשוני שניתן:

מסקנות
המצאות דם בקיבה בזמן אנדוסקופיה בחולה עם חשד לדמם מדרכי העיכול העליונות משקפת סיכון יתר להמשך המהלך, וניתן לצמצמה על יד טיפול מקדים עם לנסופרזול או ח. טרנקסמית.

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה