אחד מכל עשרה חולים הסובל מכאב כרוני עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים (Addiction)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Addiction עולה כי קרוב ל-10% מהחולים עם כאב כרוני תחת טיפול באופיואידים עלול לפתח הפרעת שימוש באופיואידים, כאשר ב-30% ישנם סימנים ותסמינים של תלות, ממצאים המדגישים את החשיבות של ניטור אחר מטופלים אלו וגישות חליפיות לטיפול בכאב.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שכללה נתונים ממאגר MEDLINE, Embase ו-PsycINFO לזיהוי מחקרים שפורסמו עד 27 בינואר, 2021. הסקירה כללה 115 מחקרים מארצות הברית, כמו גם מחקרים רבים ממדינות בעלות הכנסה-גבוהה, כולל 5 מחקרים מבריטניה, שלושה מצרפת, ארבעה מספרד, ארבעה מחקרים מגרמניה וכן שני מחקרים מאוסטרליה.

בסופו של דבר, המחקר כלל 148 מחקרים מאוכלוסיות שונות עם למעלה מ-4.3 מיליון משתתפים, כאשר החוקרים התמקדו במטופלים בגילאי 12 שנים ומעלה עם כאב כרוני שאינו על-רקע ממאירות במשך לפחות שלושה חודשים, אשר טופלו באופיואידים.

שימוש בעייתי באופיואידים סווג לאחת מארבע קטגוריות: תלות והפרעת שימוש באופיואידים, סימנים ותסמינים של תלות והפרעת שימוש באופיואידים, התנהגות חריגה ומטופלים בסיכון לתלות והפרעת שימוש באופיואידים.

שיעורי ההימצאות הכוללים של הפרעת שימוש באופיואידים עמדו על 9.3% (רווח בר-סמך 95% של 5.7-14.8%), עם הטרוגניות משמעותית בין המחקרים. סימנים ותסמינים של תלות באופיואידים תועדו ב-29.6% מהחולים, עדות לשכיחות גבוהה של שימוש בעייתי באופיואידים.

התנהגות חריגה דווחה ב-22% מטופלים (רווח בר-סמך 95% של 17.4-27.3%), עדות לחשיבות ניטור זהיר והתערבות הולמת.

השכיחות של מטופלים בסיכון להתפתחות תלות עמד על 12.4% (רווח בר-סמך 95% של 4.3-30.7%), רמז לחשיבות זיהוי מוקדם וגישות למניעה.

החוקרים קוראים לרופאים וקובעי מדיניות להשלים הערכה מדויקת יותר של השכיחות של שימוש בעייתי באופיואידים בחולים הסובלים מכאב כרוני במטרה להבין טוב יותר את היקף הבעיה, לשנות את הנחיות למרשם תרופות אלו מידת הצורך ולפתח וליישם התערבויות יעילות לטיפול בבעיה.

Addiction, Aug 7, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה