משפחה

המקום של Phentermine (שם מסחרי בישראל: רזין) באסטרטגית הטיפול בהשמנת יתר בעידן המודרני (Current Obesity Reports)

בסקירה שפורסמה בינואר 2024 ב- Current Obesity Reports, ד"ר קריסטינה לואיס ועמיתיה מאוניברסיטת Wake Forest בחנו את השאלה – מה המקום של phentermine (רזין, Razin) בעידן המודרני של טיפול תרופתי בהשמנת יתר?

Phentermine היא תרופה לירידה במשקל שאושרה במקור בשנת 1959, והיא אחת מהאפשרויות הבודדות לטיפול בהשמנה בעלות נמוכה וגם כיום היא התרופה הנרשמת ביותר בארצות הברית להשמנת יתר. Phentermine היא תרופה סימפטומימטית המגבירה את רמות הנוראפינפרין (ובמידה פחותה, דופמין וסרוטונין) במספר גרעינים בהיפותלמוס, ובכך מובילה להפחתה בתאבון ובצריכת המזון.

הסקירה הנוכחית של ד”ר לואיס, מצביעה על כך ששימוש ב-phentermine מוביל לירידה משמעותית קלינית במשקל במבוגרים וכי תופעות הלוואי של התרופה בדרך כלל נסבלות היטב.

מחקרים תצפיתיים שנעשו בקנה מידה גדול (כ 14,000 מטופלים) שהעריכו את בטיחותה של phentermine לאורך זמן , לא זיהו סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולריים או עליה בלחץ הדם.

עורכי הסקירה ציינו כי Phentermine הוא טיפול עם יחס עלות תועלת גבוה מה שהופך אותו לקו ראשון הגיוני לטיפול בהשמנת יתר. מטופלים המדווחים כי המחשבה על מזון ואכילה מעסיקה אותם בצורה משמעותית במהלך היום, עשויים להציג ירידה משמעותית בתסמינים, כולל ירידה בתשוקה למזון. עם זאת, צוין גם כי מידע זה  על phentermine מורכב בעיקר ממחקרים תצפיתיים ורטרוספקטיבים.

ד”ר לואיס מציעה שהגישה לטיפול בהשמנת יתר כמחלה כרונית,  בדומה לגישה הנהוגה במחלות כרוניות אחרות, צריכה להיות בצעדים ( (stepped care approach. כלומר, בשלב ראשון יש לשקול טיפול בתרופה שעלותה נמוכה יחסית עם יחס עלות תועלת גבוה כמו לדוגמא phentermine.

ד”ר לואיס לבסוף מדגישה שבאסטרטגית הטיפול בהשמנת יתר אין טיפול אחד שמתאים לכולם.

לסקירה ב- Current Obesity Reports

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה