משפחה

בדיקות סקר לסרטן ריאות עשויות להביא לשיפור שיעורי אבחנה מוקדמת והישרדות החולים (Cancer)

ריאות

בדיקות סקר לסרטן ריאות מלוות באבחנת הממאירות בשלבים מוקדמים יותר עם שיעורי הישרדות טובים יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cancer.

החוקרים מסבירים כי מחקרים אקראיים הדגימו תועלת הישרדותית עם בדיקות סקר על-בסיס בדיקת CT במינון נמוך לזיהוי סרטן ריאות, אך היתרונות הקליניים אינם ברורים והיקף בדיקות סקר לסרטן ריאות נותר נמוך.

במחקר הנוכחי החוקרים בחנו את ההשפעה של בדיקות סקר לסרטן ריאות בקרב חולים ממאגר Veterans Health Administration שאובחנו עם סרטן ריאות בין 2011 ו-2018. הם אספו נתונים אודות שלב המחלה בעת האבחנה, הישרדות ספציפית עקב סרטן ריאות והישרדות כוללת בחולים עם סרטן ריאות שהשלימו בדיקות סקר בהשוואה לאלו שלא לקחו חלק בבדיקות סקר למחלה הממארת.

במהלך תקופת המחקר אובחנו 57,919 חולים עם סרטן ריאות, מהם 2,167 (3.9%) עברו בדיקות סקר עם לפחות בדיקה אחת של CT במינון נמוך לפני האבחנה. לא תועדו הבדלים משמעותיים בגיל, מין, או גזע בין אלו שהשלימו בדיקות סקר קודמות ואלו שלא לקחו חלק בבדיקות סקר אלו.

בקרב חולים שעברו בדיקות סקר תועד שיעור גבוה כפליים של סרטן ריאות בשלב I באבחנה, בהשוואה לחולים שלא השלימו בדיקות סקר לממאירות (52% לעומת 27%) ושיעור החולים עם מחלה בשלב IV באבחנה היה נמוך משמעותית (11% לעומת 32%).

בקרב חולים שעברו בדיקות סקר לפני אבחנת הממאירות תועדו שיעורי הישרדות טובים יותר משמעותית, בהשוואה לחולים שלא עברו בדיקות סקר: 81.2% לעומת 56.6% לאחר שנה אחת, 69.9% לעומת 41.1% לאחר שנתיים ו-44.9% לעומת 22.3% לאחר חמש שנים, בהתאמה. שיעורי ההישרדות הספציפיים לסרטן ריאות היו גם כן טובים יותר ועמדו על 82.5% לעומת 58.7% לאחר שנה אחת, 74.3% לעומת 44.4% לאחר שנתיים ו-59.0% לעומת 29.7% לאחר חמש שנים, בהתאמה.

מתת-ניתוח של חולים המתאימים לבדיקות סקר עלה כי באלו שהשלימו את הטיפול בהתאם להנחיות ה-NCCN בתוך שנה מהאבחנה, בדיקות הסקר הובילו לירידה משמעותית בשיעורי התמותה מכל-סיבה (יחס סיכון מתוקן של 0.79) ותמותה ספציפית עקב סרטן ריאות (יחס סיכון מתוקן של 0.61).

ממצאי המחקר תומכים בתוצאת מחקרים אקראיים והחוקרים מקווים כי הקשר הבולט בין בדיקות סקר לסרטן ריאות, אבחנה של הממאירות בשלב מוקדם ושיפור שיעורי התמותה יובילו להגדלת היקף בדיקות הסקר לממאירות.

Cancer, June 10, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה