משפחה

טיפול ב-Vonoprazan מלווה בסיכון מוגבר לסרטן קיבה לאחר הכחדת הליקובקטר פילורי (Clin Gastroenterol Hepatol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי טיפול ב- Vonoprazanמלווה בסיכון מוגבר לסרטן קיבה בחולים לאחר טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי, עם קשר תלוי מינון ומשך טיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת PCAB (או Potassium-Competitive Acid Blocker) משמש יותר ויותר לטיפול בהפרעות במערכת עיכול עליונה, כתחליף למעכבי תעלות מימן. בעוד שטיפול במעכבי תעלות מימן מלווה בסיכון מוגבר לסרטן קיבה לאחר הכחדת הליקובקטר פילורי, לא ידוע אם הטיפול ב-PCAB כרוך בסיכון דומה.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר נתונים מבוסס-אוכלוסייה ביפן וזיהו חולים שקיבלו מרשם למשטר טיפול מבוסס קלריתרומיצין להכחדת הליקובקטר פילורי בין 2015 ו-2018. חולים בהם משטר הטיפול נכשל ואלו שאובחנו עם סרטן קיבה לפני או בתוך שנה מהכחדת החיידק הוצאו מהמחקר. במסגרת המחקר נערכה השוואה של היארעות סרטן קיבה בין מטופלים ב-PCAB ואנטגוניסט לקולטן להיסטמין, תוך התאמה ביניהם על-בסיס גיל, מין, הרגלי עישון, צריכת אלכוהול, מחלות רקע ותרופות נוספות. במחקר הנוכחי תרופות ממשפחת PCAB כללו למעשה רק את Vonoprazan.

מבין 54,055 חולים, 568 (1.05%) פיתחו סרטן קיבה במהלך תקופת המעקב של 3.65 שנים בממוצע. ההיארעות המצטברת של סרטן קיבה עמדה על 1.64% לאחר שלוש שנים, 2.02% לאחר ארבע שנים ו-2.36% לאחר חמש שנים בקרב מטופלים ב-Vonoprazan לעומת 0.71% לאחר 3 שנים, 1.04% לאחר ארבע שנים ו-1.22% לאחר חמש שנים בקרב מטופלים באנטגוניסטים לקולטן להיסטמין.

השימוש ב-Vonoprazan לווה בסיכון מוגבר לסרטן קיבה (יחס סיכון של 1.92, רווח בר-סמך 95% של 1.13-3.25). יתרה מזאת, טיפול ממושך יותר ב-Vonoprazan ושימוש במינון גבוה לוו בהיארעות גבוהה יותר של סרטן קיבה.

מניתוח סטטיסטי עלה כי הסיכון להיארעות סרטן קיבה בקרב מטופלים ב-Vonoprazan היה דומה להיארעות הממאירות בקרב מטופלים במעכבי תעלות מימן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ב-Vonoprazan מלווה בסיכון מוגבר לסרטן קיבה בקרב מטופלים לאחר הכחדת הליקובקטר פילורי. 

Clin Gastroenterol Hepatol, June 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה