משפחה

זריקות קורטיקוסטרואידים תכופות אינן מעלות את הסיכון לשברים (JAMA Netw Open)

ההשפעה המצטברת של זריקות קורטיקוסטרואידים תדירות, טיפול נפוץ להקלה על כאב ממקור שריר-שלד, אינה מעלה את הסיכון לשברים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים התבססו על מאגר מוסדי של רשומות רפואיות אלקטרוניות לזיהוי מבוגרים במחוז אולמסטד, מינסוטה, אשר טופלו בזריקות קורטיקוסטרואידים בין תחילת מאי 2018 ועד תחילת יולי 2022. הם הוציאו מהמחקר חולים שקיבלו מרשם לטיפול בקורטיקוסטרואידים במינון יומי המקביל לפרדניזון 2.5 מ”ג ומעלה במשך למעלה מ-30 ימים.

אירועי שברים נקבעו לפי קודי ICD-9 ו-ICD-10 ונכללו רק במידה ואירעו לאחר זריקת קורטיקוסטרואידים ראשונה.

מדגם המחקר כלל 7,197 משתתפים (גיל ממוצע של 64.4 שנים), מהם 346 (4.8%) עם אבחנה של שבר חדש במרווח זמן ממוצע של 329 ימים מזריקת קורטיקוסטרואידים ראשונה, כולל 149 (43.1%) עם שבר באתר אוסטיאופורוטי קלאסי.

החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר לשברים על-רקע זריקות קורטיקוסטרואידים ולא תועד הבדל משמעותי בשיעורי שברים לאורך רבעונים שונים של מינון מצטבר של זריקות קורטיקוסטרואידים, ללא תלות באבחנה של אוסטיאופורוזיס.

גורמים דוגמת שבר קודם, גיל, מדד Charlson Comorbidity Index נקשרו עם סיכון גבוה יותר לשברים, אך זריקות קורטיקוסטרואידים לא נקשרו עם הסיכון לסיבוך זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מספקים מקור להרגעה מפני החשש כי זריקות קורטיקוסטרואידים תדירות יביאו לעליה בסיכון לשברים.

JAMA Netw Open, May 31, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה