משפחה

מרבית הנשים הצעירות יכולות להרות וללדת לאחר טיפול כנגד סרטן שד (מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO)

מרבית הנשים הצעירות ששרדו ממאירות שד וניסו להרות הצליחו להרות ולהביא ילדים לעולם, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים להערכת שיעורי הריון ולידות חי בנשים ששרדו סרטן שד היו מוגבלים לאור העדר הערכה פרוספקטיבית של ניסיונות להרות, מעקב קצב והכללת תתי-קבוצות ספציפיות. כעת מדובר במחקר הפרוספקטיבי הראשון לעקוב אחר נשים שאובחנו עם כל תת-סוג של סרטן שד לאורך חציון של 11 שנים ולבחון את תוצאות הפוריות באופן ספציפי באלו שניסו להרות.

החוקרים בחנו את תוצאות הפוריות ב-1,213 נשים עם סרטן שד בשלב 0 עד III אשר לקחו חלק במחקר הרב-מרכזי, פרוספקטיבי, Young Women’s Breast Cancer Study. כל הנשים אובחנו עם סרטן שד לפני גיל 40 בין השנים 2006 ו-2016. המחקר לא כלל נשים עם מחלה גרורתית באבחנה, כמו גם נשים שעברו כריתת רחם או שחלות.  סדרת סקרים שימשה לאיסוף נתונים אודות ניסיונות להרות ותוצאות פוריות.

ניתוח הנתונים הנוכחי כלל 197 נשים (גיל חציוני באבחנה של 32 שנים; טווח גילאים 17-40 שנים) שניסו להרות לאחר אבחנה של סרטן שד. במרבית הנשים היה מדובר במחלה בשלב I (41%) או בשלב II (35%).

רוב הנשים אובחנו עם מחלה חיובית לקולטנים להורמונים (76%), קיבלו טיפול כימותרפי (68%) וטיפול הורמונאלי בתוך שנה מהאבחנה (57%). מכלל הנשים במחקר, 13% היו נשאיות מוטציות BRCA1 או BRCA2.

מעט למעלה מרבע מהנשים (28%) השלימו טיפולי שימור פוריות עם הקפאת ביציות/עוברים באבחנה ו-15% דיווחו על היסטוריה של הפרעות פוריות לפני אבחנת סרטן שד.

חציון משך המעקב אחר הנשים עמד על 11 שנים ומהנתונים עולה כי מרבית הנשים שניסו להרות לאחר האבחנה דיווחו על לפחות הריון אחד (73%) ולפחות לידת חי אחת (65%). חציון מרווח הזמן מהאבחנה עד להריון ראשון עמד על 48 חודשים (טווח 6-125 חודשים).

מניתוח רב-משתני עלה קשר שלילי בין גיל מתקדם באבחנה ובין היריון (יחס סיכויים לכל עליה של שנה נוספת של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.74-0.90). רווחה כלכלית בתחילת הדרך ניבאה השגת הריון מוצלח (יחס סיכויים של 2.04, רווח בר-סמך 95% של 1.01-4.12).

מהממצאים עולה עוד קשר שלילי בין גיל מתקדם יותר באבחנה ובין לידות חי (יחס סיכויים לכל עליה של שנה אחת של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.90). שימור פוריות באבחנה ניבא לידות חי (יחס סיכויים של 2.78, רווח בר-סמך 95% של 1.29-6.0).

לא זוהה קשר בין הריונות או לידות חי ובין היסטוריה של הפרעות פוריות, סוג הטיפול לממאירות, גזע/מוצא אתני, נשאות BRCA1/BRCA2 או העדר לידות קודמות באבחנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קרוב לשני-שליש מהנשים הצליחו להביא ילדים לעולם לאחר הטיפול כנגד סרטן שד. חשוב מכך, אלו שעברו שימור פוריות, בפרט הקפאת ביציות או עוברים לפני הטיפול האונקולוגי, היו בעלות הסיכוי הגבוה ביותר ללידת חי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה