משפחה

יעילות החיסון ל-HPV במניעת סרטן צוואר הרחם ודיספלזיה: מחקר תצפיתי מאנגליה (The BMJ)

vaccine
וירוסים ממשפחת הפפילומה (Human Papilloma Virus- HPV) הינם הגורמים לרוב מקרי סרטן הרחם (כ-99% מהמקרים), וכן אחראיים לחלק מסרטנים האנו-ג'נטליים (סרטן האנוס, הפין ועוד) והאורו-פרינגיאליים (סרטן הפה והלוע). החל משנת 2013 החיסון נגד וירוס הפפילומה הינו חלק מתוכנית חיסוני השגרה בישראל ומוצע לתלמידי כיתה ח'. החל משנת 2016 החיסון מוצע למתבגרות ומתבגרים כאחד. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף מחקר המשך תצפיתי מבוסס-אוכלוסיה, שפורסם לאחרונה בעיתון ה-BMJ, ומוסיף מהערותיו.

באנגליה, החיסון נגד וירוס הפפילומה (HPV) מומלץ באופן רוטיני החל מ-2008. מחקר גדול שנערך באנגליה בשנת 2019 הצביע על ירידה בשכיחות סרטן צוואר הרחם ונגעים ממאירים בדרגה 3 [grade 3 cervical intraepithelial neoplasia (CIN3)] באלו שחוסנו ל-HPV, ובעיקר באלו שחוסנו בגיל 12-13. המחקר הצביע על יעילות מצויינת של החיסון, אך גם על שיעורי חיסוניות נמוכים ונכונות נמוכה להתחסן באוכלוסיות ממעמד סוציואקונומי נמוך. עלה החשש שאוכלוסיות ממעמד סוציואקונומי נמוך לא תצפה אותה מגמה של ירידה בשכיחות הנגעים הסרטניים והטרום סרטניים.

המחקר המוצג הינו מחקר המשך תצפיתי מבוסס-אוכלוסיה, שפורסם לאחרונה בעיתון ה-BMJ על ידי פלקארו וחבריה. תוצאות המחקר הצביעו על ירידה בת 83.9% בשיעורי סרטן צוואר הרחם, וירידה בת 94.3% בשעורי CIN3.  תוצאות מחקר זה חיזקו את המידע על יעילותו המשמעותית של החיסון נגד וירוס הפפילומה, כשהצביעו על ירידה כללית בת למעלה מ-90% בשיעורי סרטן צוואר הרחם ודיספלזיה באלו שחוסנו בגיל 12-13, ללא קשר למעמד סוציואקונומי.

בנוסף, החוקרים ביקשו לבדוק האם ישנם הבדלים בהענות לחיסון ובהשפעתו על בריאות הציבור בקרב אוכלוסיות שמשכבות סוציואקונומי נמוכות. מבחינת מספרים אבסולוטיים, אכן התרחשו יותר מקרי סרטן צוואר רחם באוכלוסיות ממעמד סוציואקונומי נמוך, אך הירידה היחסית בשיעורי אבחון סרטן צוואר רחם ו-CIN3 היתה זהה בכל השכבות הסוציואקונומיות. החוקרים סיכמו שהמחקר הצביע על יעילות משמעותית של החיסון בהורדת שיעורי סרטן צוואר הרחם ו-CIN3 בכל השכבות הסוציואקונומיות.

הערת העורך

וירוס הפפילומה הינו נפוץ מאוד ומועבר במגע ישיר, בעיקר במגע מיני. המחקר הנוכחי מוסיף מידע על יעילות החיסון נגד וירוס הפפילומה בקרב שכבות סוציואקונומיות שונות, ומצביע על השפעת החיסון על בריאות הפרט והאוכלוסיה במניעת מחלת סרטן משמעותית כמו סרטן צוואר הרחם.

למאמר ב-BMJ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה