משפחה

שיעורי הפוגה גבוהים יותר עם BCC עם פיזור מוגבל לבלוטות לימפה לעומת פיזור מרוחק (J Am Acad Dermatol)

בחולים עם ממאירות עורית מסוג BCC (או Basal Cell Carcinoma) עם פיזור לאיברים מרוחקים תועדו תוצאות גרועות יותר, בהשוואה לחולים עם הממאירות העורית עם מעורבות קשריות לימפה בלבד, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי BCC הינה הממאירות הנפוצה יותר, עם שיעורי היארעות של 2 מיליון מקרים כל שנה בארצות הברית. מקרים של BCC גרורתי הם נדירים, עם שיעורים הנעים בין 0.0028% ועד 0.03%.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 53 חולים עם BCC גרורתי ונועד לבחון את התוצאות על-פי אתרי הגרורות. החוקרים אספו נתונים מארבעה מרכזים אקדמיים גדולים בין תחילת שנת 2005 ועד סוף שנת 2021.

מבין 53 חולים, ב-22 חולים (42%) תועד פיזור המוגבל לקשריות לימפה, כאשר ב-31 חולים (58%) תועד פיזור מרוחק, כאשר ב-16 מהחולים תועדה גם מעורבות קשריות לימפה.

החוקרים מדווחים כי ב-11 חולים (50%) עם גרורות לקשריות לימפה תועדה הפוגה מלאה של המחלה, זאת בהשוואה לחולה אחד בלבד (3%) עם גרורות מרוחקות.

מהנתונים עולה כי 14 חולים (45.2%) עם גרורות מרוחקות הלכו לעולמם, זאת בהשוואה לשני חולים (9.1%) עם גרורות לקשריות לימפה (P=0.01). בחולים עם גרורות מרוחקות שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה לאחר חמש שנים היו נמוכים יותר, בהשוואה לחולים עם גרורות לקשריות לימפה (61% לעומת 89.3%), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בשתי הזרועות לא נקבע משטר טיפול קו-ראשון מוסכם, כך שלא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות אודות הטיפול האידיאלי. בנוסף, המחקר היה מוגבל לאור גודל המדגם הקטן, למרות שזהו אחד ממחקרי עולם-אמיתי הגדולים של חולים עם ממאירות BCC מפושטת.

J Am Acad Dermatol, Nov 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה