עייפות בקרב חולי סרטן לא מוערכת ולא מטופלת מספיק (ESMO)

דיכאון אישה צעירה

עייפות הקשורה לסרטן היא מצב שכיח שלעיתים קרובות לא מטופל מספיק והשפעתו אינה מוערכת מספיק, כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס האגודה האירופית לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2023.

על פי ההגדרה שנקבעה בהמלצות ESMO 2020 ובהמלצות האחרונות שפורסמו על ידי ה-National Comprehensive Cancer Network שפורסמו באוקטובר השנה, עייפות הקשורה לסרטן היא “תשישות מעיקה ומתמשכת, הנמדדת באופן סובייקטיבי והיא פיזית, רגשית, ו/או קוגניטיבית  הקשורה לסרטן או לטיפול בסרטן שאינה פרופורציונלית לפעילות ומפריעה לתפקוד הרגיל.

לפי המחקר, עייפות הקשורה לסרטן משפיעה על 40% מהחולים בזמן אבחון הסרטן, 65% מהחולים במהלך טיפול פעיל או טיפול אחזקתי, 21%-52% מהחולים ב-5 השנים שלאחר אבחון הסרטן, ואף בקרב רבע מהחולים בין 5 ל-30 שנים לאחר האבחון. בנוסף, עד 50% מהשורדים מסרטן מדווחים שמעולם לא דנו עם מטפל בעייפות הקשורה לסרטן שלהם או קיבלו סיוע בניהול שלה.

הגורמים הקליניים האחראים לעייפות חולי הסרטן, כוללים בין היתר מחלות נלוות כמו אנמיה, סוכרת, מחלות לב ואפילו מצבים פסיכולוגיים המהווים מרכיבים משמעותיים מהעייפות. בנוסף, נטילת תרופות למצבים אלו כמו תרופות נוגדות דיכאון או חוסמי בטא עלולה גם היא לגרום לעייפות. יתר על כן, לטיפול בסרטן עצמו יש תופעות לוואי אפשריות רבות, כגון אנמיה, תת פעילות של בלוטת התריס, נדודי שינה, כאב והיפופיטוריטיזם.

הגורמים המולקולריים והפיזיולוגיים שעלולים לגרום לעייפות זו כוללים בין היתר את התפקוד הלקוי של מערכת העצבים המרכזית (דלקת, ציר היפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל) מה שמוביל ליכולת פיזית ונפשית מופחתת ללא ליקויים מוטוריים או קוגניטיביים ברורים. שינויים במערכת העצבים ההיקפית גורמים גם כן לחילוף חומרים אנרגטי מופחת, מה שמקשה על תגובת השרירים לגירויים, ואולי אף מגביל את הסיבולת. לבסוף, מספר מחקרים הראו בנוסף כי דלקת מערכתית מעורבת בהופעת עייפות.

לכתבה ב-medscape

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה