משפחה

דיאטה המבוססת על צום לסירוגין מלווה בירידה גדולה יותר במשקל לעומת הגבלה קלורית (JAMA Netw Open)

צום לסירוגין, או אכילה תחומה בזמן, הכוללת הגבלת פרקי זמן אכילה לשמונה שעות ללא ספירת פחמימות, הובילה לירידה גדולה יותר במשקל הגוף בחולים עם סוכרת מסוג 2 והשמנת-יתר, בהשוואה להגבלה קלורית, אם כי שתי הגישות הובילו לירידה דומה בריכוזי המוגלובין מסוכרר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

המחקר ארך שישה חודשים וכלל 75 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 והשמנת-יתר, אשר חולקו באקראי לדיאטת צום לסירוגין ללא ספירת קלוריות, הגבלה קלורית בהיקף של 25%, או קבוצת ביקורת.

התוצא העיקרי היה השינוי במשקל הגוף לאחר שישה חודשים.

מהנתונים עולה כי לאחר שישה חודשים נרשמה ירידה ממוצעת של 3.56% במשקל הגוף עם צום לסירוגין (p=0.004), בהשוואה לירידה של 1.78% עם הגבלה קלורית (p=0.06), בהשוואה לביקורות.

החסר הקלורי הממוצע לאורך שישה חודשים עמד על 313- קילו-קלוריות/יום עם אכילה תחומה בזמן, 197- קילו-קלוריות/יום עם הגבלה קלורית ו-16- קילו-קלוריות/יום  בזרוע הביקורת.

מהנתונים עולים שיעורי היענות גבוהים לדפוסי התזונה, כאשר החולים הקפידו על אכילה תחומה בזמן ב-87% מהימים ועל הגבלה קלורית ב-68% מהימים לאורך שישה חודשים.

רמות המוגלובין מסוכרר ירדו משמעותית ב-0.91% בזרוע צום לסירוגין וב-0.94% בזרוע הגבלה קלורית, בהשוואה לביקורות, ללא הבדלים משמעותיים בין שתי הדיאטות שנבחנו במחקר.

במהלך המחקר לא תועדו אירועים חריגים חמורים. לא תועדו הבדלים בשיעורי היארעות היפוגליקמיה והיפרגליקמיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אכילה תחומה בזמן הינה גישה בטוחה לחולים תחת דיאטה בלבד או טיפול תרופתי לאיזון סוכרת מסוג 2. עם זאת, באלו תחת טיפול בתרופות ממשפחת סולפונילאוריאה ו/או אינסולין, אימוץ דיאטת צום לסירוגין תדרוש שינויים תרופתיים ומעקב הדוק, בפרט בסמוך לאימוץ דפוס התזונה.

JAMA Netw Open, Oct 27, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה