משפחה

הפרעות שינה נפוצות בחולים עם מחלת מעי דלקתית ומלוות בסיכון מוגבר למוגבלות (Intest Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Intestinal Research מדווח על שכיחות גבוהה של אינסומניה וזו מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות ומחלת מעי דלקתית פעילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אינסומניה נפוצה בחולים עם מחלות כרוניות, דוגמת מחלת מעי דלקתית, עם תועלת אפשרית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. מטרתם כעת הייתה לתאר את הקשר בין אינסומניה בחולים עם מחלת מעי דלקתית ובין מוגבלות על-רקע מחלת המעי.

החוקרים התבססו על שאלון ברשת שנשלח למטופלים בשלושה מרכזים שלישוניים לטיפול במחלת מעי דלקתית, רשת חברתית ו-Crohn’s Colitis Australia. השאלון כלל הערכת אינסומניה על-בסיס מדד ISI (או Insomnia Severity Index), כמו גם הערכת חרדה, דיכאון, פעילות גופנית ומוגבלות. פעילות מחלת מעי דלקתית התבססה על מדדים תקפים.

מדגם המחקר כלל 670 חולים שהשיבו לשאלונים (גיל חציוני של 41 שנים, 78.4% נשים), שרובם סבלו ממחלת קרוהן (57.3%).

מתוצאות ניתוח רב-משתני עולה קשר מובהק סטטיסטית בין אינסומניה ובין מחלת מעי דלקתית פעילה קלינית, כאבי בטן, חרדה ודיכאון.

בחולים עם קוליטיס כיבית, מרכיבי Simple Clinical Colitis Activity Index של תחושת רווחה כללית ודחיפות נקשרו עם מדדי ISI גרועים יותר במודל שכלל דיכאון וחרדה. באלו עם מחלת קרוהן, המודל הרב-משתני כלל את מדד Harvey Bradshaw Index בנוסף לדיכאון וחרדה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של אינסומניה בחולים עם מחלת מעי דלקתית והפרעת השינה מלווה במוגבלות משמעותית יותר. בחולים עם כאבי בטן והפרעות במצב הרוח יש מקום לשקול בדיקות סקר לאינסומניה והפניה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי לאינסומניה.

Intest Res, Nov 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה