משפחה

גורמי סיכון להתלקחות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית במהלך טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד (Front Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מספר גורמים עשויים לנבא סיכון מוגבר להתלקחות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית במהלך טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד, כולל גיל צעיר, דפוס מחלת הריאות והתפקוד הריאתי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הגורמי הסיכון להתלקחות חדה של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לטיפול כימותרפי כנגד סרטן שד. לצורך כך, הם השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים רלבנטיים אודות גורמי סיכון להתלקחות מחלת הריאות.

הסקירה כללה בסופו של דבר 21 מחקרים שענו על קריטריוני הסקירה, אלו כללו 1,275 חולים עם סרטן ריאות בשילוב עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

מתוצאות מטה האנליזה עלו ארבעה גורמי סיכון משמעותיים להתלקחות חדה של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, כולל גיל מתחת ל-70 שנים (יחס סיכויים של 1.98, רווח בר-סמך 95% של 1.05-3.72), מדד FVC (או Forced Vital Capacity) (הבדל ממוצע של 9.33-, רווח בר-סמך 95% של 13.7- עד 4.97), דפוס UIP (או Usually Interstitial Pneumonia) בבדיקת CT (יחס סיכויים של 2.11, רווח בר-סמך 95% של 1.43-3.11) וריכוז SP-D (או Surfactant Protein D) בדם (הבדל ממוצע מתוקן של 0.35, רווח בר-סמך 95% של 0.03-0.67).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם סרטן ריאות עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית מתחת לגיל 70, עם דפוס UIP בבדיקת CT, מדדי FVC נמוכים יותר ורמות גבוהות יותר של SP-D בדם, יש לנקוט משנה זהירות במתן טיפול כימותרפי לאור סיכון מוגבר להתלקחות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

Front Oncol, Oct 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה