משפחה

התועלת של פרוביוטיקה בחולים עם השמנה חולנית לאחר ניתוח בריאטרי (Int J Obes)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, מהן עולה כי פרוביוטיקה עשויה לדחות התקדמות פגיעה בתפקודי כבד, לצד שיפור מטבוליזם שומנים, הפחתת משקל והפחתת צריכת מזון בחולים לאחר ניתוח בריאטרי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תוספים פרוביוטיים משמשים לעיתים נפוצות לאחר ניתוח בריאטרי. עם זאת, עדיין קיימת אי-ודאות באשר להשפעות תוספים אלו באוכלוסיית חולים זו. מטרת הסקירה השיטתית הנוכחית הייתה לבחון את ההשפעה של תוספי פרוביוטיקה בחולים עם השמנת-יתר חולנית לאחר ניתוח בריאטרי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane Library, Embase, Science Direct ו-Web of Science לזיהוי מאמרים שפורסמו עד 4 באפריל, 2023. הם כללו בסקירה מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרים קליניים ומבוקרים.

הסקירה השיטתית כללה 11 מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרים קליניים מבוקרים. מהנתונים עולה כי לפרוביוטיקה השפעה משמעותית על רמות AST (הבדל ממוצע של 4.32- יחידות/ליטר, p=0.002), טריגליצרידים (הבדל ממוצע של 20.16- מ”ג/ד”ל, p=0.006), משקל (הבדל ממוצע של 1.99- ק”ג, p=0.05), וויטמין B12 (הבדל ממוצע של 2.24 פיקוגרם/ד”ל, p=0.05), צריכה אנרגטית בתזונה (הבדל ממוצע של 151.03- קילו-קלוריות, p<0.00001), חלבון בתזונה (הבדל ממוצע של 4.48- גרם/יום, p=0.04), פחמימות בתזונה (הבדל ממוצע של 34.25- גרם/יום, p<0.00001) וסיבים תזונתיים (הבדל ממוצע של 2.17- גרם/יום, p<0.0001).

לא תועדו תופעות לוואי חמורות משנית לתוספים הפרוביוטיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תכשירים פרוביוטיים עשויים לסייע לחולים לאחר ניתוח בריאטרי, עם עדויות לפיהן תוספים אלו עשויים לעכב התקדמות פגיעה בתפקודי הכבד, לצד שיפור מטבוליזם שומנים, הפחתת משקל והפחתת צריכת מזון, אם כי ההשפעות על מדדים אחרים לא היו משמעותיות.

Int J Obes (Lond). Nov 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה