משחקי לוח עשויים להאט ירידה קוגניטיבית (WCN)

משחק שחמט או משחקי לוח אחרים מאטים את הירידה הקוגניטיבית ומשפרים את איכות החיים של חולים מבוגרים, כך עולה מסקירה שיטתית חדשה שהוצגה בקונגרס הנוירולוגיה העולמי (WCN).

הסקירה השיטתית כללה 15 מחקרים שהעריכו את ההשפעה של משחקי לוח על אנשים מבוגרים בסיכון או עם ליקוי קוגניטיבי, או עם ליקוי קוגניטיבי קל (MCI) בכל גיל. המחקרים כללו משחקי לוח שונים כולל שחמט, מהג’ונג ו-גו (GO), משחק פופולרי בסין, יפן וקוריאה הכולל הזזת חלקי לוח כדי להקיף וללכוד כמה שיותר טריטוריה.

רוב ההתערבויות נמשכו כשעה ונערכו פעם או פעמיים בשבוע במשך 3-4 חודשים. החוקרים מצאו שמשחקי לוח שיפרו את התפקוד הקוגניטיבי, כפי שנמדד על ידי שיפור בציונים במדד ההערכה הקוגניטיבית של מונטריאול (P = .003) ובמיני-מנטל (P = .02).

המשחק גו נקשר לזיכרון עבודה משופר, כפי שנמדד ב-Trail Making Test-A. אלו ששיחקו במהג’ונג דיווחו על שיפור בתפקוד הניהולי וירידה זמנית בתסמיני דיכאון. אלו ששיחקו בשחמט דיווחו על שיפור באיכות החיים לפי סולם איכות החיים של ארגון הבריאות העולמי (P < .00001).

“למטופלים מבוגרים ולסובלים מבידוד חברתי ומבעיות קוגניטיביות קלות, אני בהחלט ממליץ על משחקי לוח”, אמר החוקר הראשי, “התוצאות גם הצביעו על כך של-גו ולשחמט יש השפעות ביולוגיות שונות. כך למשל, גו העלה את רמות ה-BDNF ואת חילוף החומרים באזורים המפתחים קוגניציה כמו הג’ירוס הטמפורלי האמצעי”.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה