צום קצר טווח במהלך כימותרפיה משפר איכות חיים (ESMO)

BREAST CANCER סרטן השד בדיקת שד

צום קצר טווח במהלך כימותרפיה משפר את איכות החיים הקשורה לבריאות בחולות עם סרטן שד בשלב מוקדם, ללא השפעות שליליות, כך עולה ממחקר שהוצג בקונגרס האירופאי לאונקולוגיה רפואית (ESMO) 2023.

הניסוי המבוקר האקראי העריך את ההיתכנות וההשפעה של צום קצר טווח על איכות החיים הקשורה לבריאות בהשוואה לתזונה צמחית ודלת סוכר ב-106 נשים עם סרטן שד מוקדם. משטרי הכימותרפיה בניסוי כללו ארבעה מחזורים של adriamycin או epirubicin, ולאחר מכן טיפול ב-taxane. ההתערבויות בשתי הקבוצות התרחשו כיומיים לפני הכימותרפיה ועוד 24 שעות לאחר סיום כל מחזור טיפול (בערך 60-72 שעות סך הכל).

המחקר מוסיף לראיות אחרות המצביעות על כך שצום סביב מחזורי כימותרפיה עשוי להפחית רעילות והשפעות שליליות הקשורות לכימותרפיה.

“למרבה הפלא,” הצום נראה גם מונע עייפות, משהו שחולות עם סרטן השד נאבקות איתו, ציינה החוקרת הראשית במחקר, והוסיפה “צום לטווח קצר בנבדקים שאינם בסיכון לתת-תזונה הוא בר ביצוע, נסבל היטב ונראה כמשפר מספר פרמטרים של איכות חיים”.

החוקרים העריכו איכות חיים הקשורה לבריאות באמצעות הערכה תפקודית של 27 פריטים במדד ה-FACT-G שמודד רווחה גופנית, חברתית/משפחתית, רגשית ותפקודית.

בתחילת המחקר, לשתי הקבוצות היו ציוני FACT-G דומים (קבוצת הצום – 82.9, לעומת קבוצת התזונה הצמחית – 81.9; P = .523). ביום 7, לקבוצת הצום לטווח קצר היה ציון FACT-G טוב יותר באופן מובהק בהשוואה לקבוצת הדיאטה הצמחית (צום – 78.3 לעומת צמחי – 69.5; P = 0.021).

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה