זיהום אוויר מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי חשיפה ארוכת-טווח לזיהום אוויר במהלך היריון ולאחריה מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 340,679 נשים עם לידת חי של תינוק יחיד ממרכזים ברשת Kaiser Permanente Southern California בין 2008 עד 2016. הערכת חשיפה לזיהום אוויר התבססה על כתובות המגורים של האימהות על-סמך הריכוז החודשי הממוצע של חלקיקי PM2.5 (או Particulate Matter ≤ 2.5µm), PM10 (או PM ≤10µm ), דו תחמוצת החנקן ואוזון מתחנות EPA (או Environmental Protection Agency).

נשים עם מדד Edinburgh Postnatal Depression Scale של 10 נקודות ומעלה במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר-לידה הופנו להערכה נוספת, כולל אבחנה וטיפול.

מהנתונים עולה כי 25,674 נשים סבלו מדיכאון לאחר לידה (7.5%). מניתוח סטטיסטי תואר קשר בין דיכאון לאחר-לידה ובין אוזון (יחס סיכויים מתוקן של 1.09), PM10 (יחס סיכויים מתוקן של 1.02) ו-PM2.5 (יחס סיכויים מתוקן של 1.02), ללא קשר מובהק סטטיסטית עם דו תחמוצת החנקן.

מבין החומרים השונים שנכללו בקטגוריית PM2.5, פחם שחור נקשר באופן הבולט ביותר עם דיכאון לאחר לידה (יחס סיכויים של 1.04).

החוקרים כותבים כי תועד סיכון מוגבר לדיכאון לאחר-לידה עם חשיפה לאוזון במהלך כל ההיריון והתקופה שלאחר-לידה ועם חשיפה לחומר חלקיקי בשלב מאוחר של ההיריון ולאחר הלידה.

ממצאי המחקר מעידים כי חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה ולאחר לידה הינה גורם סיכון סביבתי הפיך לדיכאון לאחר לידה ומטרה חשובה לשיפור הבריאות הנפשית של הנשים.

JAMA Netw Open, Oct 18, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה