משפחה

מתן Zoledronate משפר צפיפות עצם בילדים לא-ניידים עם שיתוק מוחין (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר אקראי-מבוקר חדש מהן עולה כי מתן Zoledronate משפר צפיפות עצם בילדים לא-ניידים עם שיתוק מוחין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Zoledronate עשוי להפחית שברים בילדים עם שיתוק מוחין, אך אין מחקרים אקראיים ומבוקרים קודמים להערכת השפעות הטיפול לעומת פלסבו באוכלוסיית חולים זו. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של Zoledronate על מדדי צפיפות העצם בילדים לא-ניידים עם שיתוק מוחין במסגרת מחקר אקראי, מבוקר, כפל-סמיות.

מדגם המחקר כלל ילדים לא-ניידים עם שיתוק מוחין בגילאי 5-16 שנים, אשר חולקו ביחס 1:1 לקבלת שתי מנות של Zoledronate או פלסבו במרווח של שישה חודשים. בדיקת DEXA שימשה להערכת השינוי במדדי BMD Z-score והחוקרים עקבו אחר משקל הגוף, גיל העצמות, שלב התבגרות מינית, אורך ברך-עקב, תופעות לוואי, סמנים ביוכימיים ושאלונים.

מדגם המחקר כלל 24 משתתפים אשר חולקו באקראי לקבלת Zoledronate (14 חולים) או פלסבו (10 חולים) והשלימו את תקופת המחקר.

מהנתונים עולה כי ממוצע מדד BMD Z-score בעמ”ש מותני עלה ב-0.8 סטיות תקן (רווח בר-סמך 95% של 0.4-1.2) בזרוע הטיפול ב-Zoledronate, הבדל אשר היה מובהק סטטיסטית בהשוואה לשינוי של 0.0 סטיות תקן (רווח בר-סמך 95% של 0.3- עד 0.3) בזרוע הפלסבו. בדומה, מדד BMD Z-score בפמור דיסטאלי לטראלי עלה יותר בזרוע הטיפול ב-Zoledronate.

תסמינים אקוטיים חמורים תועדו במחצית מהחולים בזרוע ההתערבות הפעילה, אך אלו דווחו רק לאחר המנה הראשונה. מדדי הגדילה היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן Zoledronate למשך 12 חודשים לווה בעליה משמעותית במדד BMD Z-score ללא פגיעה גדילה, אך תועדה שכיחות גבוהה של תופעות לוואי לאחר המנה הראשונה. הם קוראים להשלים מחקרים לבחינת תוצאות מתן מינון נמוך יותר של Zoledronate במנה הראשונה והערכת התוצאות ארוכות הטווח.

J Clin Endocrinol Metab, Nov 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה