משפחה

מצוקה רגשית נפוצה במבוגרים עם סוכרת אך לרוב אינה מטופלת (Diabetic Medicine)

מרבית המבוגרים עם סוכרת מדווחים כי הצוות המטפל בהם מעולם לא ערך עימם דיון אודות מצבם הנפשי, למרות שמרביתם מדווחים על מצוקה רגשית, כ עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetic Medicine.

החוקרים השלימו סקר ברשת שכלל מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 או מסוג 2, אשר התגוררו בבריטניה או ארצות הברית. הסקר נגע לגורמים פסיכו-סוציאליים של חיים עם סוכרת וכלל שאלות באשר לתחלואה פסיכולוגית ונטל משנית לסוכרת, כולל מצוקה, מצב רוח ירוד, דיכאון וחרדה על-רקע סוכרת.

מדגם המחקר כלל 478 מבוגרים שהשלימו את הסקר (73% נשים), מהם 78% עם סוכרת מסוג 1. מצוקה רגשית הייתה נפוצה מאוד בקרב המשתתפים במחקר, כאשר 69% דיווחו על חרדה, 65% דיווחו על דיכאון ו-62% דיווחו על רמות סוכר נמוכות.

מהנתונים עולה כי 68% מהמבוגרים דיווחו כי לסוכרת השפעה שלילית על ההערכה העצמית שלהם. המשיבים ציינו את הצורך בניהול הסוכרת בכל רגע ותחושה כי אינם עושים דיו כסיבה הנפוצה ביותר להעדר הערכה-עצמית, כמו גם אי-נוחות בנוגע לסוכרת בציבור. השפעה שלילית על ההערכה העצמית הייתה נפוצה יותר בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לאלו עם סוכרת מסוג 2 (70% לעומת 63%, p<0.001).

מבין המשיבים, 62% דיווחו כי סוכרת הובילה לתחושת בדידות בהווה או בעבר. בדידות הייתה נפוצה יותר בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1 לעומת סוכרת מסוג 2 (68% לעומת 44%, p<0.001). מרבית המבוגרים דיווחו כי לא הכירו אדם אחר עם סוכרת ועל חוסר הבנה של האתגרים של סוכרת מצד אחרים כגורם לתחושת הבדידות שלהם. עם זאת, 93% מהמשיבים דיווחו כי הקרובים להם תמכו בהם כאשר הם נדרשו לעזרה בניהול סוכרת, אם כי 90% דיווחו כי התמיכה כללה השפעה חיובית ושלילית.

מבין כלל המשתתפים, 57% דיווחו כי הצוות המטפל מעולם לא העלה את נושא הבריאות הנפשית, 48% דיווחו על דיון אי-פעם על המצב הנפשי עם הצוות המטפל ו-32% דיווחו על חשש בנוגע לבריאותם הנפשית אך לא דנו בנושא עם אנשי הצוות הרפואי. מבין המשיבים שדנו במצבם הנפשי עם הרופאים, 30% ציינו כי מדובר היה בדיון כללי בלבד ו-13% דנו בנושא ספציפי. עוד עולה מהנתונים כי 34% מהמשתתפים דיווחו על קבלת טיפול נפשי מצוות הסוכרת כאשר 25% פנו לתמיכה, אך לא קיבלו זאת. מבין המשתתפים במחקר, 83% חשו בנוח לדון בסוגיות פסיכו-סוציאליות עם צוות הסוכרת ו-81% חשו כי יש להם תמיכה פסיכולוגית זמינה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון גישות לשילוב תמיכה פסיכולוגית במסגרת הטיפול השגרתי בחולי סוכרת.

Diabetic Medicine, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה