משפחה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט עשוי להקל על תסמיני דיכאון בחולים עם טרשת נפוצה (Lancet Digital Health)

תכנית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט הפחיתה משמעותית את תסמיני דיכאון בחולים עם טרשת נפוצה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי בשלב 3, שפורסמו בכתב העת Lancet: Digital Health.

בתקופה שבין מאי 2017 ועד נובמבר 2020 גויסו 279 חולים למחקר אקראי ומבוקר בשלב 3, אשר כלל מרכזים בארצות הברית וגרמניה ונועד לבחון את ההשפעה של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט על תסמיני דיכאון בחולים עם טרשת נפוצה.

תכנית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט התבססה על סימולציית דו-שיח להובלת המטופלים דרך מסלול הכולל 10 מודולים, כולל פסיכו-הדרכה, הפעלה התנהגותית, מודיפיקציה קוגניטיבית, מיינדפולנס ופסיכולוגיה חיובית, לדוגמא.

התוצא העיקרי היה חומרת תסמיני דיכאון כפי שנקבע לפי מדד Beck Depression Inventory-II (או BDI-II) לאחר 12 שבועות מההקצאה האקראית. מבין החולים עם טרשת נפוצה, 101 חולים חולקו באקראי להשלמת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט לבדם, 85 השלימו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט תחת הנחייה ו-93 משתתפים היו בזרוע הביקורת וקיבלו טיפול סטנדרטי.

הצורה המבודדת של תכנית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט הפחיתה משמעותית תסמיני דיכאון לפי סולם BDI-II, בהשוואה לקבוצת הביקורת (הבדל של 6.32 נקודות, P<0.0001). התכנית שבוצעה תחת הנחיה גם הפחיתה משמעותית מדדי דיכאון כפי שנקבע לפי BDI-II בהשוואה לטיפול סטנדרטי (הבדל של 5.80 נקודות, p<0.0001).

החמרה משמעותית קלינית תועדה בשלושה משתתפים בקבוצת הביקורת, בחולה אחד בזרוע טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט באופן עצמאי, בעוד שבזרוע טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט תחת הנחייה לא תועדו מקרים של החמרה משמעותית קלינית.

ממצאי המחקר תומכים ביעילות ובטיחות תכנית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט להקלה על תסמיני דיכאון בחולים עם טרשת נפוצה לאורך 12 שבועות. התערבות זו מגדילה את סל אפשרויות הטיפול באוכלוסיית חולים זו ועשויה לסייע להתגבר על מכשולים בטיפול.

Lancet Digital Health, Sep 27, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה