משפחה

התערבות תזונתית עשויה לאזן רמות פוספור בדם במבוגרים תחת טיפולי המודיאליזה (J Ren Nutr)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition עולה כי התערבות תזונתית ייעודית עשויה להביא לאיזון רמות פוספור בדם במבוגרים תחת טיפולי המודיאליזה ולשפר את המצב התזונתי הכולל של חולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים תחת טיפולי המודיאליזה מצויים בסיכון להפרעות תזונה עקב אובדן חומרי תזונה בשל המודיאליזה, הגבלות תזונתיות, תאבון ירוד ופעילות גופנית לקויה. הם יצרו תכנית התערבות תזונתית מותאמת עם הדרכה ייעודית במטרה לשמור על רמות פוספור ואשלגן בדם, לצד שמירה על מצב תזונתי טוב.

במחקר הרב-מרכזי נכללו 153 חולים משבעה מרכזי דיאליזה, אשר היו תחת טיפולי המודיאליזה במשך לפחות שלושה חודשים. המשתתפים במחקר סווגו לארבע קבוצות: ביקורת, הדרכה, התערבות תזונתית, או משלב הדרכה עם התערבות תזונתית. תוכן ההדרכה הועבר בצורה דיגיטאלית באמצעות המכשירים הניידים, כאשר ארוחות מוכנות מראש נשלחו לבית החולים בהתאם למדדי דלקת והפרעות תזונה (Malnutrition Inflammation Score) שכללו נתונים אודות רמות אשלגן, זרחן ונתרן מבדיקות הדם של החולים, מרשמים לסופחים ומשקל הגוף בין טיפולי דיאליזה.

מהתוצאות עולה כי ההתערבות התזונתית הובילה להתייצבות מובהקת סטטיסטית של רמות פוספור בדם לאחר שמונה שבועות, עם ירידה של 0.81 מ”ג/ד”ל. בקבוצה זו תועד סיכוי גבוה יותר לשמור על רמות פוספור בדם בטווח היעד (יחס סיכויים של 1.21).

בקבוצת ההתערבות התזונתית תועד גם מצב תזונתי טוב יותר לאחר שמונה שבועות, בהשוואה להדרכה בלבד. מדד Malnutrition Inflammation Score בקבוצה זו עמד על 3.65, בהשוואה למדד של 5.10 בקרב חולים  בזרוע שכללה הדרכה בלבד (p<0.05). לא תועדו שינויים משמעותיים ברמות אשלגן בדם, דיכאון או תחושת ערך עצמי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התערבות תזונתית מותאמת בתנאי עולם-אמיתי עשויה לסייע באיזון רמות זרחן בדם ומצב תזונתי בחולים תחת טיפולי המודיאליזה, ללא השפעה שלילית על רמות דיכאון או תחושת ערך עצמי. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת התערבויות יעילות להדרכת מטופלים וההשפעה של כלים אלו על איזון מלחים והמצב התזונתי של החולים.

J Ren Nutr, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה