שכיחות גבוהה של מיגרנה בחולים עם טרשת נפוצה (Mult Scler Relat Disord)

כאב ראש מיגרנה דיכאון

במאמר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis and Related Disorders עולה כי קרוב לרבע מהחולים עם טרשת נפוצה סובלים ממיגרנה. יתרה מזאת, בחולים עם טרשת נפוצה סיכון גבוה כפליים למיגרנה, בהשוואה לביקורות בריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מיגרנה נפוצה בחולים עם טרשת נפוצה, אם כי אין נתונים חד-משמעיים אודות טיב הקשר בין שתי המחלות. מטרת הסקירה השיטתית הנוכחית הייתה לבחון את שיעורי ההימצאות והסיכון למיגרנה בחולים עם טרשת נפוצה ולזהות גורמים העשויים להשפיע על הקשר הנ”ל.

החוקרים ערכו חיפוש מקיף בספרות הרפואית לזיהוי מאמרים שבחנו את הסיכון למיגרנה בחולים עם טרשת נפוצה. בנוסף, הם בחנו את הסיכון למיגרנה בחולים עם טרשת נפוצה לעומת ביקורות בריאות.

הסקירה כללה 35 מחקרים עם 279,620 חולים עם טרשת נפוצה ומספר דומה של ביקורות בריאות.

מהנתונים עולה כי 24% מהחולים עם טרשת נפוצה סבלו ממיגרנה (שיעורי הימצאות של 0.24, רווח בר-סמך 95% של 0.21-0.28).

מניתוח לפי תתי-קבוצות ומטה-רגרסיה לזיהוי גורמים הקשורים העשויים להשפיע על הקשר בין מיגרנה וטרשת נפוצה עלה כי מין החולה, משך טרשת נפוצה, סוג המחקר, מדד EDSS (או Expanded Disability Status Scale), שיטת אבחנת מיגרנה, שנת פרסום המחקר, המדינה והיבשת בה נערך המחקר, לא השפיעו משמעותית על הקשר בין שתי המחלות הכרוניות.

ממטה-אנליזה עלה כי בחולים עם טרשת נפוצה סיכון מוגבר משמעותית לאבחנה של מיגרנה, בהשוואה לביקורות בריאות (יחס סיכויים של 1.96, רווח בר-סמך 95% של 1.20-3.20).

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות השלמת מחקרים נוספים והתערבות במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין מיגרנה וטרשת נפוצה.

Mult Scler Relat Disord, Aug 30, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה