אורח חיים יושבני מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה (JAMA)

למעלה מעשר שעות התנהגות יושבנית ביום מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתפתחות דמנציה בקשישים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA.

במסגרת המחקר השלימו החוקרים הערכה רטרוספקטיבית של נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי ממאגר UK Biobank אודות 49,841 מבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה שנשאו מדי האצה על שורש כף היד לאורך 24 שעות ביום במשך שבוע. בכל המשתתפים לא היה ידוע על היסטוריה של דמנציה בעת נשיאת מד התנועה.

החוקרים התבססו על לימוד מבוסס-מכונה להערכת זמן יושבני על-פי מדידות מדי האצה. שינה לא נכללה כהתנהגות יושבנית.

לאורך מעקב ממוצע של למעלה מ-6.7 שנים, 414 משתתפים אובחנו עם דמנציה.

החוקרים מדווחים כי הסיכון לדמנציה עלה ב-8% עם התנהגות יושבנית לאורח 10 שעות ביום יחס סיכון מתוקן של 1.08, p<0.001) וב-63% עם התנהגות יושבנית לאורך 12 שעות ביום (יחס סיכון מתוקן של 1.63, p<0.001), בהשוואה להתנהגות יושבנית לאורך 9.27 שעות ביום. באלו בהם תועדה התנהגות יושבנית לאורך 15 שעות ביום תועד סיכון גבוה יותר מפי שלוש לדמנציה (יחס סיכון מתוקן של 3.21, P<0.001).

למרות שמחקרים קודמים מצאו כי חלוקת התנהגות יושבנית לאורך היום עם פרצי פעילות קצרה עשויה להפחית את ההשלכות השליליות של ישיבה ממושכת, לא כך היה במקרה זה. הסיכון לדמנציה היה גבוה יותר בקרב משתתפים עם התנהגות יושבנית לאורך עשר שעות רצופות, או במקרים בהם סך ההתנהגות היושבנית לאורך היום עלה על עשר שעות, גם אם לא ברציפות, ללא הבדלים משמעותיים בין השניים.

במחקר לא נבחן אופי ההתנהגות היושבנית, אך במחקר קודם שערכו החוקרים הם מצאו כי צפייה בטלוויזיה לוותה בסיכון גדול עוד יותר לדמנציה בקרב קשישים, בהשוואה לעבודה על מחשב.

החוקרים מצינים כי מספר מקרי דמנציה במחקר הוא קטן ומאחר והתנהגות יושבנית התבססה על ניטור מד האצה לאורך שבוע אחד בלבד, דרושים מחקרים נוספים במטרה לבחון את הממצאים לאורך תקופות זמן ארוכות יותר.

JAMA, Sep 12, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה