משפחה

דיאטה ים-תיכונית או תרגילי מיינדפולנס במהלך היריון עשויים לשפר תוצאות נוירו-התפתחותיות בילדים (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבויות מובנות לשינוי אורחות חיים בזמן היריון עם דיאטה ים-תיכונית או MBSR (או Mindfulness-Based Stress Reduction) לוו בשיפור משמעותי בתוצאות נוירו-התפתחותיות בגיל שנתיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין רמות דחק גבוהות ודפוסי תזונה תת-אופטימאליים של האם ובין סיכון מוגבר להפרעות בתוצאות נוירו-התפתחותיות של בינקות ובילדות. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההשערה כי התערבויות מובנות המבוססות על דיאטה ים-תיכונית או תרגילי מיינדפולנס בזמן היריון עשויות להביא לשיפור התוצאות הנוירו-התפתחותיות בילדים בגיל שנתיים.

החוקרים השלימו ניצוח מוגדר מראש של נתוני מחקר IMPACT BCN (או Improving Mother for a Better Prenatal Care Trial Barcelona), מחקר אקראי שנערך בברצלונה בין פברואר 2017 ועד מרץ 2020. המחקר כלל 1,221 הריונות עם עובר יחיד (בשבוע 19-23 להיריון) ובסיכון גבוה ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, אשר חולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות: דיאטה ים-תיכונית, תכנית MBSR, או טיפול סטנדרטי.

הערכה לאחר לידה על-בסיס מדד Bayley Scales of Infant and Toddler Development, מהדורה שלישית (Bayley-III) שימש להערכת הצאצאים. התוצא העיקרי של המחקר היה מדד Bayley-III בגיל מתוקן של 24 חודשים.

מדגם המחקר כלל 626 ילדים (293 בנות, 46.8%) אשר היו בגיל ממוצע של 24.8 חודשים.

לא תועדו הבדלים במאפייני הבסיס בין קבוצות ההתערבות. עם זאת, בהשוואה לילדים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי, באלו בזרוע דיאטה ים תיכונית תועדו מדדים גבוהים יותר בהערכת התפקוד הקוגניטיבי (p=0.005) ותחום חברתי-רגשי (p=0.01), בעוד שבילדים בזרוע התערבות להפחתת דחק תועדו מדדים גבוהים יותר בתחום חברתי-רגשי (p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תרגילי מיינדפולנס או דיאטה ים-תיכונית בזמן הריון עשויים לשפר את התוצאות הנוירו-התפתחותיות של ילדים בגיל שנתיים.

JAMA Netw Open, Aug 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה