רמות CA-125 עשויות לסייע בחיזוי הסיכון לתמותה או החמרת אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol)

מנתונים חדשים ממחקר DAPA-HF עולה כי רמות מוגברות של CA-125 מנבאות סיכון מוגבר להחמרת אי-ספיקת לב או תמותה קרדיווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American college of Cardiology. טיפול ב-Dapagliflozin הפחית את הסיכון להחמרת אי-ספיקת לב או תמותה קרדיווסקולארית, ללא תלות ברמות CA-125.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות מוגברות של CA125 הן סמן לגודש ועשויות לנבא את התוצאות בחולי אי-ספיקת לב. אין מידע רב אודות חשיבות רמות האנטיגן בחולים אמבולטוריים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין רמות CA125 והשינויים ברמות הסמן ובין התוצאים בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל בחולים שלקחו חלק במחקר DAPA-HF (או Dapagliflozin and Prevention of Adverse Outcomes in Heart Failure) ואת הקשר עם השפעת הטיפול ב- Dapagliflozin.

התוצא העיקרי היה משלב של אירוע ראשון של החמרת אי-ספיקת לב או תמותה קרדיווסקולארית. רמות CA-125 נמדדו בתחילת המחקר ו-12 חודשים לאחר ההקצאה האקראית.

חציון רמות CA-125 עמד על 13.04 יחידות/מ”ל ב-3,123 מבין 4,774 חולים עם נתונים זמינים.

בהשוואה לרמות CA-125 בטווח התקין (עד 35 יחידות/מ”ל), בחולים עם רמות גבוהות מהטווח העליון של הנורמה תועד סיכון גבוה יותר לתוצא העיקרי (יחס סיכון מתוקן של 1.59, רווח בר-סמך 95% של 1.29-1.96).

הסיכון המתוקן לתוצא העיקרי בהשוואה לרבעון הראשון (עד 8.78 יחידות/מ”ל) עמד על 0.94 (רווח בר-סמך 95% של 0.71-1.24) באלו ברבעון השני (8.79-13.04 יחידות/מ”ל), 1.22 (רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.59) באלו ברבעון השלישי (13.05-21.3 יחידות/מ”ל) ועל 1.63 (רווח בר-סמך 95% של 1.28-2.09) באלו ברבעון הרביעי (21.14 יחידות/מ”ל ומעלה).

ההשפעה החיובית של Dapagliflozin לעומת פלסבו על התוצא העיקרי הייתה זהה ללא תלות ברמות CA125 (p=0.13) או כמשתנה רציף (p=0.75).

השינוי היחסי המתוקן לפלסבו ברמות CA-125 לאחר 12 חודשים עמד על 5.2%- (רווח בר-סמך 95% של 10.6%- עד 0.5%, p=0.07).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי CA-125 עשויות לנבא סיכון מוגבר לסיבוכים בחולי אי-ספיקת לב, כאשר התועלת של Dapagliflozin בחולים אלו לא הייתה תלויה ברמות האנטיגן.

J Am Coll Cardiol. 2023 Jul 11;82(2):142-157

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • ההשפעה של ערכי סף של פריטין על שיעורי אבחנת חסר ברזל (JAMA Netw Open)

    ההשפעה של ערכי סף של פריטין על שיעורי אבחנת חסר ברזל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי ערכי סף של פריטין של 30 ננוגרם/מ”ל ו-45 ננוגרם/מ”ל מלווים בשיעורים גבוהים יותר של אבחנת חסר ברזל, בהשוואה לערכי סף של 15 ננוגרם/מ”ל במבוגרים עם אנמיה וללא אנמיה. החוקרים התבססו על נתונים מפרויקט FIRE (או Family Medicine Research Using Electronic Medical Records) בשווייץ וכללו 255,351 […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר יותר במנוחה, גם בטווח התקין, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קצב לב מהיר במנוחה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים באוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקורלציה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה